‘Winnen doe je samen!’ tijdens Leveranciersmiddag Euretco Sport

Datum: september 29, 2013

Met een opkomst van boven de 90 procent kon de Leveranciersmiddag die Euretco Sport op dinsdag 24 september organiseerde eigenlijk al niet meer stuk. Zo’n 160 aanwezigen luisterden geboeid naar de presentaties, waaronder een zeer inspirerend verhaal van Franz Julen, sinds vijftien jaar CEO van INTERSPORT International.

Opzet van de bijeenkomst was om leveranciers op de hoogte te brengen van de ontwikkelingen in het afgelopen jaar, na de fusie tussen Euretco en Intres. Daarnaast werd de visie van Euretco Sport op de toekomst gepresenteerd, zowel met de Euretco-formules als via de aangesloten zelfstandige ondernemers.

De middag kende enkele hoofdthema’s, zoals de internationale concurrentie die de komende jaren binnen de sportbranche nog feller zal worden. Steve Evers, vanuit de directie hoofdverantwoordelijk voor alle sportactiviteiten van Euretco, ging daar in zijn openingswoord uitvoerig op in. INTERSPORT heeft een sterke uitgangspositie, met internationaal en ook binnen Nederland een leidende marktrol, en zal deze nog verder versterken via autonome groei en met de opening van nieuwe winkels. Deze focus op expansie geldt tevens voor de formules Coach en Runnersworld, terwijl ook Euretco Sport, de retailservice-organisatie voor de zelfstandig retailers in de sportbranche, – met zo’n 180 zelfstandige sportondernemers – inzet op groei en op het beter benutten van synergie-effecten met de formules.

De kracht van INTERSPORT

CEO INTERSPORT International Franz Julen gaf nog eens aan welke enorme stap de organisatie vanaf het jaar 2000 heeft gemaakt van een pure inkoop – naar een brede retailorganisatie. De kracht van INTERSPORT zit hem onder andere in de intensieve samenwerking met ondernemers en leveranciers, waarbij rekening gehouden wordt met nationale verschillen tussen de meer dan veertig landen wereldwijd waarin de formule actief is. Daarnaast steekt INTERSPORT veel tijd en geld in sportsponsoring om de naamsbekendheid nog verder te vergroten en het merk extra te laden en worden hiervoor tevens partnerships met de grote internationale sportmerken aangegaan.

“Het wordt taaier dan ooit om te blijven excelleren als INTERSPORT door de tegenvallende economische ontwikkelingen en vooral door de agressieve expansie van bestaande ketens en nieuwe toetreders. Maar we hebben heel veel sterke troeven in handen om flink tegengas te kunnen geven,” aldus Julen.

De middag samengevat

INTERSPORT is de multispecialist die de beste wil zijn in alle takken van sport waarin de formule actief is. INTERSPORT blijft een House of Brands, maar wel met een goede mix tussen merken en private label. De focus ligt bij het helpen van ondernemers om hun rendementen te verbeteren, in samenwerking met de leveranciers.

RUNNERSWORLD is en blijft de autoriteit op het gebied van hardlopen en alles eromheen. De omzetgroei is goed, ook ten opzichte van de concurrentie. Inzet voor de komende tijd: het vergroten van het onderscheidend vermogen. Product en prijs blijven belangrijk, maar daar wordt waarde aan toegevoegd via advies op hoog niveau aan consumenten met elementen als loopanalyses, samenstellen trainingsschema’s, voedingsadviezen, blessurepreventie etc.

COACH heeft een ontwikkeling doorgemaakt van functioneel naar lifestyle. Doel met de formule is om uit te groeien naar een omni-retailbrand op de Nederlandse sneakermarkt, via branding, building en selling. Op 27 september is de vijftigste Coach-winkel in hartje Rotterdam geopend, met als eerste een servicedesk waar via beeldschermen georderd wordt. COACH zet in op intensivering van contacten met de jonge doelgroep (13-29), vooral via de inzet van sociale media en door het toevoegen van beleving (bijvoorbeeld inzet dj’s) in de winkels.

De zelfstandig ondernemers binnen Euretco Sport zijn heel divers, zowel in omvang (100 tot 5000 m2 winkeloppervlak) als assortiment (van wintersport tot aan voetbal en van outdoor tot aan fitness). Ook hier zal verdere groei plaatsvinden, zowel in winkelaantal als omzet. De synergie-effecten met de formules van Euretco Sport worden beter benut.

“We gaan voor de winst,” sloot Steve Evers de middag af. Duidelijk werd dat Euretco Sport de verbindende schakel wil zijn tussen ondernemers en leveranciers. In de lastige marktomstandigheden, nu en in de komende jaren, is intensieve samenwerking het parool. Daarbij zullen alle partijen soms water bij de wijn moeten doen om er samen sterker van te worden. Na afloop werd er nog volop nagepraat onder het genot van een hapje en drankje. De aanwezigen waren positief over de openheid waarmee Euretco Sport de ontwikkelingen binnen de sportmarkt heeft geschetst en zijn overtuigd van het motto van de middag: ‘Winnen doe je samen!’

Profielschets

Euretco is de grootste retailservice-organisatie in Nederland, die samenwerkt met ruim 2.100 ondernemers en franchisenemers. In totaal exploiteren zij zo’n 3.100 winkels in de branches wonen, mode,  sport en media. De gezamenlijke consumentenomzet bedraagt   € 2,5 miljard. De kernactiviteiten van Euretco zijn: retailservices, franchise, wholesale en financiële dienstverlening aan zelfstandig ondernemers. Tot bekende winkelformules en vloerconcepten behoren INTERSPORT, Runnersworld, COACH, Decorette, Vivante, Topform, Libris, Blz. Daarnaast beschikt Euretco via Euretco Label Company met Babyface,  LCKR, Rags en Blue Rebel over internationale topmerken in het baby- en kinderkledingsegment. De zelfstandigheid van de ondernemer staat centraal in de relatie. Ondernemers profiteren naar eigen inzicht van inkoopvoordeel, regelmatige kennisuitwisseling en verkoopsamenwerking. Met 280 medewerkers staat Euretco dagelijks voor hen klaar.

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.