Volle bak bij Euretco What’s Next event

Datum: juni 4, 2014

De grote zaal was afgeladen vol op maandag 2 juni tijdens het event ‘What’s Next’. Zo’n driehonderdvijftig ondernemers uit Fashion en Wonen waren afgekomen op het boeiende programma, met plenaire sessies en, na de lunch, een groot aantal workshops. Na afloop werd er volop nagepraat onder het genot van een hapje en drankje.

Mike Spoelder, directeur Euretco Fashion, was gastheer van de dag. “Techniek heeft een enorme invloed op ons zijn,” trapte hij af. In een ook wel filosofisch betoog, benadrukte hij dat we, als ondernemers, niet alleen moeten kijken maar ook zien. “Begrijp wat de klant doet en wil.” En, niet onbelangrijk: samenwerken is geen woord maar een daad. “Het is noodzakelijk om je klaar te maken voor de veranderingen die op ons afkomen. Degene die de klant heeft en kent, wordt koning.”

Winnaars

CEO Harry Bruijniks had zijn verhaal rond drie thema’s opgebouwd: hoe staat Euretco ervoor, wat is de ambitie en hoe ziet de toekomst eruit? Ondanks de lastige marktsituatie heeft Euretco in 2013 positief gepresteerd, met name dankzij forse efficiencyslagen die intern zijn gemaakt. Er werden opnieuw kosten uit de organisatie gehaald, anderzijds is er ook geïnvesteerd in het goed op elkaar laten aansluiten van systemen. Dit jaar zal nog een taai retailjaar blijven, maar Bruijniks is overtuigd van de kracht van zelfstandig ondernemers. “Local heroes zijn potentiële winnaars, met hun DNA-gedreven winkels, vol passie en met service, kwaliteit, veel beleving en innovatiekracht.” Vanuit historisch perspectief is de macht geleidelijk verschoven van leveranciers via retailers naar consumenten. “Zij dicteren de keten.” De koers van Euretco is erop gericht ondernemers op hoog niveau te blijven servicen en de organisatie verder te versterken. “We onderzoeken de mogelijkheid om ondernemers uit nieuwe branches aan ons te verbinden, zetten in op vergroting van het formuleaandeel en het verbeteren van merken en concepten. Daarnaast blijft de binding met en relevantie voor aangesloten ondernemers van cruciale betekenis. Euretco is er voor hen en daarmee het behoud van het zelfstandig ondernemerschap in Nederland.”

Parelvisser

Een pareltje tijdens de dag was de rede van Christine Boland, boordevol inspiratie en creativiteit. We mogen dan wel bezig zijn aan ‘The age of cheap’, tegelijkertijd is er de trend terug naar de eenvoud. Rust, simpelheid, schoonheid, in vormgeving en kleuren, maar wél met bijzondere, tekenende details. Boland noemde de consument “een parelvisser, die het gelukkigst wordt van een mooie vondst, een verrassing in de winkel.” Veelzeggend was ook haar karakteristiek van de consument als partner in plaats van prooi. “Durf ook eens dingen aan uw klanten te vragen, zorg voor tweerichtingsverkeer. Consumenten zijn in zekere zin ook aandeelhouder van jouw succes als ondernemer.” Een verfrissende observatie. Internet een bedreiging? Welnee, juist een kans. Fervente webwinkels openen fysieke verkooppunten. “Winkels zijn belangrijker dan ooit. Waarom? Omdat ze de enige en unieke plek zijn waar je elkaar als ondernemer en klant fysiek kunt ontmoeten,” aldus Boland.

Workshops

Na de lunch konden deelnemers een aantal workshops volgen, waaruit ze van tevoren een keuze hadden gemaakt. Voor zowel Fashion- als Wonen-ondernemers was er een boeiend en inspirerend aanbod, met trends, cijfers, marktontwikkelingen en natuurlijk het belang van zowel off- als online aanwezigheid van winkels. Op dit laatste werd ingegaan tijdens de presentatie van Carla Valkema en Rik Klercq. Harry Bruijniks had al eerder aangegeven dat de retail ‘onvermijdelijk’ omni channel wordt. Valkema en Klercq prikkelden hun gehoor: “Ben je online niet vindbaar, dan besta je niet voor de consument.” Ze illustreerden hun verhaal met cijfers, zoals dat 40 procent van hetEuretco 'What’s Next event' samen met Fashion en Wonen. Full house in Hoevelaken. Bron: FranchiseFormules.NL internetbezoek momenteel via smartphone en tablet verloopt. En, heel opvallend: meer jongeren kopen in de fysieke winkel dan de generatie die geboren is tussen 1965 en 1980. Wel oriënteert een groter aandeel van deze jongeren, de Millennials, zich eerst op internet voordat ze een winkel bezoeken. Kortom, er zijn volop mogelijkheden voor ondernemers die ervoor zorgen dat ze 24/7 zichtbaar zijn en alle kanalen openen voor consumenten, zowel off- als online.

De dag werd afgesloten met een hapje en drankje, waardoor ondernemers van gedachten konden wisselen met elkaar en met Euretco-medewerkers. “Het was een volle maar inspirerende dag,” vatte een van hen ‘What’s Next’ samen.

Profielschets Euretco

Euretco, gevestigd in Hoevelaken in het hart van het land, is de grootste retailservice-organisatie van Nederland, die samenwerkt met bijna 1.900  retailers. Deze zelfstandig ondernemers exploiteren circa 2.900  winkels in de branches mode, wonen, sport en media. De gezamenlijke consumentenomzet bedraagt ongeveer € 2,3 miljard. De kernactiviteiten van Euretco zijn: retailservices, franchise, wholesale en financiële dienstverlening aan de ondernemers en leveranciers. Bekende winkelformules en vloerconcepten van Euretco zijn o.a. Intersport, Libris, Runnersworld, Coach, Decorette, Livera, Vivante, Blz. en Topform. Daarnaast beschikt Euretco via Euretco Label Company met Babyface, Blue Rebel, Rags Industry en LCKR over vier internationale topmerken in het baby- en kinderkledingsegment.

Het zelfstandig ondernemerschap staat centraal in deze relatie. Aangesloten ondernemers profiteren van inkoopvoordeel, ondersteuning in (online) marketing, regelmatige kennisuitwisseling, verkoopsamenwerking en omni channel retailing (oftewel: offline én online). Met 320 medewerkers staat Euretco dagelijks voor hen klaar.

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.