Eindelijk weer eens goed nieuws uit de retailsector. En dat komt van Simon Lévelt. Niet zonder trots melden zij dat in 2014 vijf nieuwe Koffie & Theespeciaalzaken zijn geopend. Daarmee is Simon Lévelt gegroeid van 37 naar 42 winkels in Nederland. Ook de omzet van de Nederlandse winkels maakte een totale groei door van 6,9%. Dit komt exclusief nieuwe winkels neer op een gezonde groei van 2,9%. Daarmee lijken zij een positieve uitzondering te zijn in retailland, dat vorig jaar werd opgeschrikt door diverse faillissementen bij grote winkelketens.
Het geheim
Simon Lévelt legt de focus op het product, zonder daar allerlei franje omheen te bedenken. Ze geloven in pure, echte en eerlijke producten. En kiezen consequent voor kwaliteit, zonder concessies te doen. Niet alleen als het gaat om de koffie en thee die zelf wereldwijd wordt ingekocht bij koffieboeren en theeplantages, maar ook als het gaat om de eigen organisatie. Daarom heeft Simon Lévelt in 2014 een herstructurering in gang gezet die nu al haar vruchten afwerpt.
Wat wil de consument
Naast inkopers van koffie en thee zijn ze bij Simon Lévelt ook retailondernemers. Dat betekent dat je snel moet reageren op veranderend consumentengedrag. Zo wordt koffie- en theedrinken tegenwoordig beleefd als een ‘quality moment’. Een klein verwenmoment en cadeautje voor jezelf: thuis, op ’t werk of onderweg. Trends waar met het productaanbod snel op ingespeeld wordt. Met succes zo blijkt, want in 2014 steeg de koffieomzet van Simon Lévelt met 5,1% en de theeomzet zelfs met 12,3%.
Clicks én bricks
Nogal wat retailketens hebben te laat de switch naar het online verkoopkanaal gemaakt of hebben zelfs helemaal de internetboot gemist. Het grote voordeel van Simon Lévelt is dat ze de klanten niet alleen 24 uur online winkelgemak bieden met de webshop, maar ook een echte koffie- en theebeleving in de winkel. Cruciaal, want bij koffie en thee gaat het om zien, ruiken en proeven. En onderschat niet de persoonlijke band die de franchisenemers en hun enthousiaste medewerkers ontwikkelen met hun klanten. Een persoonlijk advies doet nog altijd wonderen.
')}