Oliver F. von Borstel: Winners have a plan, losers have explanations

Datum: januari 20, 2016

FranchiseFormules.NL hield onlangs een kort interview met Oliver F. von Borstel. Oliver is de CEO en Master-franchisenemer van Masters of Sales Europe, een Business Development formule met klanten in binnen- en buitenland. De formule zoekt sinds kort franchisenemers in ons land (meer over de franchisemogelijkheden in bijgaand formuleprofiel).

Oliver stelt zich middels dit interview graag persoonlijk aan u voor.

Waar werd je geboren Oliver?

09-06-1956 in Horw, Zwitserland.

Welke studierichting volgde je?

–               Technische school;
–               Handelsschool;
–               Studie bedrijfseconomie;
–               Studie marketing management.

Wat zijn je hobby’s?

Astronomie, archeologie, vliegen/vliegtuigen, wandelen op het strand.

In welke bedrijven heb je zoal gewerkt?

1980 Raychem AG Baar/CH: vertegenwoordiger buitendienst;

1985 SANDVIK Luzern/CH: International Logistics Manager;

1990 BFI – ICS Projecten CH & NL: Business Unit Manager verkoop van ERP software & IBM hardware;

1995 WILO Nederland BV Beverwijk, Directeur. Pompen branche;

1999 Denison Hydraulics Benelux BV, Directeur. Hydraulische systemen;

2001 Kendrion Binder AG Hausen/CH, CEO;

2005 DISA Elektro AG Sarnen, Directeur;

07/2006 Oprichting MOSE in Schiedam.

 

Wat is je motto in het leven?

 Winners have a plan, losers have explanations. Just do it!

 
Wat is het optimale profiel van een MOSE-franchisenemer?

Een trainer/coach die in het business van MOSE succes wil hebben, heeft zelf ervaring opgedaan als leidinggevende in het nationaal en/of internationaal Business Development.

Kenmerken:

–               Ex-directeur van ondernemingen die commercieel bezig waren;
–               Ex Marketing – en/of Sales Manager;
–               Track record van min. 15 jaar in handel en business development;
–               Denkt en handelt als een Directeur of senior manager;
–               50+;
–               Flair anderen te inspireren, motiveren, te begeleiden en te coachen;
–               Noemt zich zelf een “geboren verkoper” en kan overtuigen (dat dit zo is);
–               Heeft geen schroom voor koude acquisitie:
–               Is geen “gladde prater”;
–               Beschikt over een business netwerk;
–               Is extravert en maakt makkelijk contact;
–               Is werkeloos en beschikt over genoeg financiële resources om 6 maanden te overbruggen;
–               Is zich bewust dat het “business” niet naar hem/haar komt, maar dat hij daar na toe moet.

 

Wat zijn de succes factoren van een geslaagde trainer?

–               Empathie en inlevingsvermogen in de directie en workshop deelnemer;
–               Heeft geen voor gevatte mening maar heeft het vermogen om te luisteren en stelt veel open vragen;
–               Is ervaren in leidinggeven en in sales;
–               Heeft zelf veel sales trainingen gevolgd en houd zich bezig met sales trend onderwerpen (bv. boeken, forums, internet);
–               Heeft een drive zijn succes factoren over te brengen op anderen.

 

Hoe pak jij Cold Calling aan?

Heel simpel: ik achterhaal de naam van de directeur van een bedrijf in doel branche, bv. gebouwen technologie. Basis daarvan zijn de referentie-klanten van MOSE. En dan….? Gewoon goed gemutst bellen en voor een afspraak vragen.

Omdat MOSE zelf een training workshop ‘Koude Acquisitie’ doorvoert bij klanten zijn de MOSE Franchisenemers professioneel in staat, dit succesvol te doen. Cold Calling is een expliciet onderdeel van het trainingsprogramma voor MOSE Franchisenemers.

 

Hoe lang duurt de training nieuwe Franchisenemers?

–               3 dagen training voor Cold Calling, behoefteanalyse 1ste gesprek met de besluitvormer, verkoopgesprek 

presenteren van de oplossing in 2de gesprek met het prospect;
–               Begeleiding voor de eerste 3 training projecten van de Franchisenemer;
1ste en 2de gesprek;
Training Workshops.


Welke branches zijn het meest kansrijk?

Dit zijn alle branches waarin MOSE-klanten heeft: Food, techn. Componenten, Gebouwen tecnologie, Installatie, Trading, Insurance, Airline Tickets, Services, Facilitiy Services, Retail, Post/Mail bedrijven etc.

Belangrijk daarbij is: selecteer altijd MKB-bedrijven waar je de Directeur als besluitvormer kan spreken. Multinationals of onderdeel van een multinational. Min. 4 buitendienst medewerkers (betekent ook: 2 tot 4 ook in de verkoop binnendienst!).

Minder kansrijk zijn bedrijven, ongeacht de branche, waar HRM de besluitvormers zijn (die kunnen wel beslissen maar zijn doorgaans prijs- of uurtariefkopers, beslissen op grond van de mooiste image brochure!). Die behoren dus ook niet tot MOSE’s doelgroep. Onze kracht is om de directeur aan hand van geslaagde training trajecten bij referenties te overtuigen.


Wat was je beste jaar totnutoe qua omzet?

2008, met als grootste opdracht Scania vrachtwagens. Deze opdracht was alleen al € 147.500 omzet: 60 man trainen, 4 verschillende modules.


Hoe kan een kandidaat het beste reageren?

Nou, de kandidaat kan zijn of haar interesse tonen dat hij/zij een zelfstandig bedrijf wil opbouwen met een zeer lucratieve mogelijkheid tot zeer goed inkomen met veel vrije tijd. Dit bij voorkeur via LinkedIn en ook via jullie website FranchiseFormules.NL en achterliggend netwerk van samenwerkende specialisten.

Belangrijk voor de kandidaat zijn de interviews waarin hij zich dusdanig professioneel moet verkopen dat er een click ontstaat.

Linken met Oliver von Borstel

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.