Ieder jaar, en dat al vanaf 1985, brengt onderzoeksbureau Panteia, in opdracht van de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) en Rabobank, het Nederlandse franchise landschap in kaart. Door middel van onderzoek wordt de omvang en het belang van de franchisewereld inzichtelijk gemaakt. De komende weken worden franchisegevers door medewerkers van Panteia telefonisch benaderd om deel te nemen aan het onderzoek. Zij ontvangen hier vooraf schriftelijk bericht over. Panteia benadert de bedrijven persoonlijk om de respons te vergroten en te versnellen. Medewerking wordt zeer gewaardeerd en is noodzakelijk om een betrouwbare statistiek te kunnen publiceren.
De gegevens uit de Franchisestatistiek worden gebruikt in zowel de algemene belangenbehartiging als op bedrijfsniveau om de eigen ontwikkeling te spiegelen met de marktcijfers.
In het onderzoek wordt er gekeken naar het aantal formules, het aantal eigen – en franchisevestigingen, het aantal medewerkers in die vestigingen en de behaalde omzetten. De gegevens zijn gerubriceerd in vijf hoofdcategorieën (retail food en non-food, horeca, dienstverlening en overig) en wel zodanig dat het onmogelijk is cijfers tot 1 formule te herleiden (vertrouwelijkheid van de cijfers is derhalve gewaarborgd). De resultaten worden verwerkt in de Franchisestatistiek 2015, welke later dit jaar wordt gepubliceerd.
Franchise
Franchising is een hechte vorm van samenwerking tussen juridisch zelfstandige ondernemers, de franchisegever en de franchisenemer, die onder gebruikmaking van een gemeenschappelijke naam en met een uniforme uitstraling producten en diensten aanbieden aan afnemers.
')}