Netwerkmiddag 2013: Hoe grijp je een kubieke centimeter kans

Op dinsdag 5 maart j.l. vond in Castricum aan Zee onder schitterende omstandigheden weer de FranchiseFormules Netwerkmiddag plaats. Deze jaarlijkse bijeenkomst voor franchiseprofessionals werd voor de 5e keer georganiseerd door FranchiseFormules.NL. De middag staat altijd in het teken van ‘kennismaken en kennis delen’ over franchise-gerelateerde onderwerpen.

Dit jaar was ervoor gekozen om de rol van de franchisenemer binnen formules centraal te stellen. Hoe zorg je ervoor dat deze mensen optimaal functioneren en renderen binnen een formule? Vijf gekwalificeerde sprekers kwamen hierover vanuit verschilende invalshoeken aan het woord.

Hans Beeftink van AG Hart Advocaten trapte de middag af. Hans is zelf geen advocaat, maar econoom en van huis uit registeraccountant. Hij adviseert retailers en franchisers op economisch gebied en houdt er een meer dan interessante filosofie over samenwerking binnen formules op na.

Emy Smolders van het Franchise Keurmerk

In zijn verhaal ging hij in op de voorwaarden die ten grondslag liggen aan de meest voorkomende conditiestelsels bij formules. Die condities kunnen remmend werken op groei en winst, maar met wat aanpassingen, moed en een innovatieve denkwijze kan zo’n stelsel ook een uitdaging zijn voor franchisegevers. Aan de hand van ketenmarges, netto – en bruto verhoudingen en een uitleg over de relatie tussen franchisefee en winst passeerden een groot aantal cijfers, cases en voorbeelden de revue. Een technische inleiding en cijferwerk van hoog niveau. Hans zijn verhaal lokte veel vragen op uit de zaal, een teken dat er op dit gebied veel werk aan de winkel is voor formules.

Daarna kwam Emy Smolders aan het woord. Emy is natuurlijk allang geen onbekende meer in de franchisebranche. Zij heeft na jaren intensief wetenschappelijk vooronderzoek in 2008 haar eigen onderneming opgericht: FANchise. Een naam die ze zelf bedacht. “Ik zoek naar FANs in franchiseland. Mensen die mijn kernwaarden delen: ‘trots op je werk, trots op je merk’.”

Emy deelde in haar bijdrage tijdens de netwerkmiddag haar ervaringen met diverse franchiseorganisaties waar ze voor werkte. Emy vertelde over de aanpak en over speciale projecten (zoals franchisenemersbijeenkomsten, conventies, open dagen etc.) die in die organisaties draaiden. Deze ervaringen, en dan met name de positieve effecten ervan, vormden de basis van 

Pauze Netwerkmiddag 2013eerst het bedrijf FANchise en later de doorontwikkeling naar het Franchise Keurmerk. Franchise werd weer even FANchise met Emy; fans van elkaar!

Het was lastig om de gasten na de pauze weer van het zonovergoten terras van Strandpaviljoen Zeezicht naar binnen te krijgen. Dat is ook niet erg want het netwerken staat tenslotte centraal. Rond half vier vervolgde Olympia Uitzendbureau uiteindelijk toch de sessies. Peterine van Egdom is franchisemanager bij Olympia en verantwoordelijk voor de contacten met de bestaande franchisenemers (meer dan 60). Zij vertelde ondermeer dat zij dagelijks bezig is om elke franchisenemer te helpen om de “beste versie van zichzelf” te kunnen zijn.

Peterine van Egdom en Maartje van Mackelenbergh van Olympia UitzendbureauMaartje van Mackelenbergh nam het woord van haar over. Maartje is verantwoordelijk voor de ‘Olympia Academy‘. Eén van de strategische pijlers van Olympia is: De beste mensen! Olympia hecht zeer veel waarde aan de kwaliteit van haar mensen en heeft daarom de Olympia Academy in het leven geroepen. In de Academy staan naast kennis en vaardigheden ook vooral de persoonlijke ontwikkeling centraal. Het bieden van een goed en onderscheidend ontwikkelprogramma aan (potentiële) franchiseondernemers is ook een groot voordeel in de werving van nieuwe franchiseondernemers. De Olympia Academy bevordert de interne doorstroom van medewerkers waardoor uiteindelijk een groot deel van de nieuwe franchiseondernemers uit de eigen organisatie komt. Daarbij bevordert het ook nog eens de (omzet)groei van de ondernemingen van de ondernemers.

Voor velen in de zaal was deze duopresentatie een inspirerend kijkje in de keuken van een formule die zeer vergevorderd is in het begeleiden en (door)ontwikkelen van de bij haar aangesloten ondernemers.

Marc-Jan Hollenberg van I Do Dare Dream CompanyDagvoorzitter en keynote speaker Marc-Jan Hollenberg sloot met zijn presentatie de Netwerkmiddag af. Marc-Jan is ondernemer en founder van een bijzonder bedrijf: iDDD Company. Een eigenzinnige dienstverlener met een krachtige ondernemingsfilosofie gericht op de ‘Nieuwe Toekomst’. Hij begeleidt ondernemers en directies van vele grote en middelgrote (internationale) ondernemingen in ondernemend leiderschap, communicatie en samenwerking.

Marc-Jan nam de aanwezigen op bevlogen wijze mee in zijn ervaringen met ondernemers die zijn gaan investeren in hun leiderschap. Aan de hand van een door zijn bedrijf ontwikkeld bedrijfs-analysemodel hield hij de zaal veelvuldig de spiegel voor. Ook zijn uitleg over het benutten van kansen, zowel in het dagelijks leven als “businesswise” en door hem betiteld als “het grijpen van een kubieke centimeter kans”, kon op veel bijval uit de zaal rekenen.

Tijdens de Netwerkmiddag in Castricum aan Zee waren 45 deelnemers uit de franchisebranche aanwezig. Zo’n 25 aanwezigen in de zaal vertegenwoordigden één of meer franchiseformules, o.a.:

Hollandse Kids;
fit20;
Naturals;
Rituals;
Akwaak Zwemscholen;
ActionCoach;
BP Tankstations;
De Fraude Experts;
Olympia Uitzendbureau;
City Box;
Laarhoven Design.

De Netwerkmiddag was dit jaar ook toegankelijk voor franchise-gespecialiseerde bedrijven en – juristen. Namens deze groep bedrijven waren er mensen aanwezig van Franchise Connect, Flynth, MKB Adviseurs, Customerfactory, Retailarchitects, AG Hart advocaten en Marree & Dijxhoorn. Ook de Nederlandse Franchise Vereniging, Businessuniversiteit Nyenrode, Hogeschool Utrecht, het vakblad Franchise+ en uitgever First Formula hadden vertegenwoordigers gestuurd (laatstgenoemden organiseren gezamenlijk op 19 en 20 april a.s. in Hoevelaken de franchisebeurs ‘Onderneem ‘t’). Een aantal sponsoren en relaties maakten de middag en het deelnemersveld compleet (Authentic Communication, webontwikkelaar FRIKS en online radiostation WerkenFM).

Tijdens de Netwerkmiddag werd druk getwitterd (#NWM13) en geshared. Social media bedijf OBI4wan maakte een analyse van de online activiteit, bekijk hier het rapport.

Traditiegetrouw werd er weer afgesloten met een borrel die dit jaar mede dankzij de fantastische settings voor de deur duurde tot na zonsondergang.

Zonsondergang als schitterende afsluiting van de 5e FranchiseFormules Netwerkmiddag.

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.