McDonald’s ziet lichte omzetstijging in Nederland

Datum: maart 11, 2015

McDonald’s Nederland heeft de omzet het afgelopen jaar met 1,1% zien toenemen naar € 651,8 miljoen. Het aantal gastbezoeken nam eveneens met 2,2% toe. Ook ligt McDonald’s Nederland op koers met het realiseren van 1.200 arbeidsplaatsen in drie jaar en verwacht eind dit jaar dit aantal te hebben gerealiseerd. Dat heeft Jo Sempels, Algemeen Directeur McDonald’s Nederland, vandaag bekend gemaakt.

Jo Sempels: “Dit is een mooi resultaat. De toename van de omzet en het aantal gasten is voornamelijk te danken aan de opening van nieuwe restaurants, verdere ontwikkeling van dagdelen in de restaurants en inzet van voordeelacties. Zo zijn de introducties van de Iced Frappé’s en de Iced Fruit Smoothies succesvol geweest voor extra bezoeken gedurende de dag. Ook verwelkomen we met ons uitgebreide ontbijtassortiment inmiddels iedere maand zo’n 40.000 extra gasten in de ochtend. ’s Avonds zien we een stijgende trend. Voordeelacties als de 1-2-3 Cheeseburger of de vertrouwde Euroknallers zorgen voor impulsen voor onze gasten. Het zijn uitdagende tijden voor McDonald’s in Nederland en we spannen ons voortdurend in om onze gasten extra redenen te geven om onze restaurants te bezoeken.”

1.200 extra banen in drie jaar op koers

McDonald’s ligt op koers met het realiseren van 1.200 arbeidsplaatsen in drie jaar in Nederland. Sempels verwachtMcDonald's ziet omzet licht stijgen in 2014. Deze nam toe met 1,1% naar € 651,8 miljoen. In Nederland heeft McDonald’s momenteel 241 restaurants. Bron: FranchiseFormules.NL eind dit jaar dit aantal te realiseren: “Met de opening van 11 restaurants in 2013 en 2014 en de verwachtte opening van 4 restaurants in 2015 creëren we waardevolle en lokale arbeidsplaatsen. Ons bedrijf vaart voor een flink deel op jong talent. Daarom blijven wij investeren in jongeren en hun opleiding terwijl ze bij ons werken. Zo behalen ieder jaar meer dan 200 medewerkers een erkend mbo- of hbo-diploma dankzij McDonald’s.”

Investeren in modernisering van restaurants

McDonald’s Nederland investeerde samen met haar Franchisenemers in 2014 totaal 48 miljoen in onder meer nieuwe restaurants, nieuwe counter- en keukenopstellingen en uitbreidingen van bestaande restaurants. De helft van onze 241 restaurants zal eind 2015 verbouwd zijn naar het nieuwe platform. Sempels: “In deze nieuwe manier van werken, maken wij het product gereed nadat de gast het besteld heeft. Hiermee zijn we ingericht om in de nabije toekomst mobiel bestellen en betalen te faciliteren en is het mogelijk om veel eenvoudiger variatie te brengen, bijvoorbeeld een hamburger met een glutenvrij broodje.”

Weet wat je eet

Sempels constateert dat steeds meer consumenten willen weten waar het eten vandaan komt: “Het vraagt van ons als marktleider om voortdurend te blijven vertellen over de herkomst en kwaliteit van onze producten en ingrediënten. Dat doen we in Nederland inmiddels al enkele jaren en blijven we nadrukkelijk doen. McDonald’s zet nog meer in op transparantie met continue communicatie en dialoog, zoals via ons online platform mcdonalds.nl/meerweten.”

2015: value, vernieuwen en ondernemen

Het lopende jaar laat een vergelijkbaar beeld zien met 2014. Sempels: “Het is nog vroeg in het jaar, maar we zien dat gasten drie dingen weten te waarderen: Value, Vernieuwen en Ondernemen. Waar voor je geld is en blijft belangrijk, zoals ons Happy Meal voor een vaste prijs van 3,95 of onze 1-2-3 burgers. We vernieuwen op grote schaal met onze nieuwe keuken- en counteropstelling. Ook op kleinere schaal vernieuwen we met nieuwe smaken, zoals de TABASCO® burger, en nieuwe producten, zoals de McKibbeling. Ook gaan we dit jaar de mogelijkheden van table-service uittesten. En tot slot: ondernemen. Onze restaurants geven impulsen aan de dagdelen met ontbijt, gratis fruit voor kinderen op de eerste woensdagmiddag van de maand of DJ Lounge-avonden in de avonduren. Ook gaan we nog nauwer samenwerken met ondernemers, sportclubs en verenigingen in de directe omgeving om dichterbij de gast te staan.” 


Over McDonald’s Nederland

In Nederland heeft McDonald’s 241 restaurants. Ruim 17.000 medewerkers vormen de kern van de organisatie. Het streven naar kwaliteit in alle facetten van de bedrijfsvoering staat centraal. McDonald’s wil iedere gast op elk gewenst moment de beste kwaliteit en een gevarieerde keuze bieden. McDonald’s voor iedereen. 

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.