Vanaf december is het voor elke cafetaria verplicht om gasten te informeren over allergenen. Kwalitaria zet nu al de eerste stappen in de allergenen informatieplicht. Deze Europese wetgeving moet de voedselveiligheid voor mensen met een allergie vergroten. Terecht, want zo’n 2 tot 7 procent van de bevolking in ons land heeft een voedselallergie. De afgelopen tien jaar is het aantal allergieën bij kinderen zelfs verdubbeld (bron Misset Horeca).
Een projectteam bij Kwalitaria legt zich toe op het verzamelen van de benodigde informatie. “Een bereklus” zegt Kirsten van Loon, projectleider bij Kwalitaria. ”Niet alleen is het veel werk om van alle producenten de benodigde informatie te verkrijgen, ook een slimme webtool om informatie specifiek en overzichtelijk aan te bieden bleek niet voorhanden. Die laten we nu uiteindelijk zelf bouwen”. Bij Kwalitaria geloven we dat we echt in een behoefte voorzien als we gasten gemakkelijk kunnen helpen aan de allergenen informatie. Bijvoorbeeld met een druk op de kassa-knop. En dat kan dus een groot verschil maken”, zegt Kirsten van Loon.
Voedingswaarden seizoenproducten nu beschikbaar.
Om gasten optimaal te informeren start Kwalitaria ook met het tonen van de voedingswaarden. Te starten met de Kwalitaria seizoenproducten. Via de (mobiele) website is de informatie heel makkelijk op te vragen. Bekijk deze link maar eens.
Over Kwalitaria – Kwalitaria is het bekendste cafetariamerk van Nederland. Kwalitaria ontstond in 1989 onder de paraplu van belangenorganisatie Koninklijke Horeca Nederland met als doel de professionalisering in de sector te bevorderen. Sinds 2004 is Kwalitaria een franchiseformule van franchise friendly concepts (ffc) in Zeist. Kwalitaria telt nu meer dan 100 vestigingen.
')}