Franchisenemers van Jamin zagen de afgelopen twee jaar de omzet groeien van vijf tot tien procent. Volgens general manager Maarten Steinkamp (foto) is dit echt een prestatie in de huidige winkelstraat. Met dank aan vernieuwing én … crowdfunding.
Na het tijdelijke faillissement in 1985 daalde het aantal vestigingen van Jamin van 600 naar 90. “Dat komt deels omdat de snoepmarkt al jaren langzaam afneemt. Maar ook met Jamin zelf ging het matig”, aldus Steinkamp, die sinds vorig jaar bij de formule werkt. Die verkeerde in een identiteitscrisis doordat Jamin zich niet goed onderscheidde van de concurrenten.
Ander assortiment
De franchiseformule heeft haar assortiment daarom aangepast en wil meer vernieuwing, verrassing en speelsheid. De franchiseformule besloot om snoep vanuit het buitenland als eerste in Nederland te introduceren. Het assortiment bestaat nu onder andere uit American Candy, Zweedse snøpjes en Japans doe-het-zelf-snoep in de vorm van sushi.
Crowdfunding
Ten slotte trekt Jamin de trend van vernieuwing ook door in de financiering van nieuwe winkels. Alvast voor zes nieuwe filialen klopte de keten aan bij online financieringsplatform Capital Circle, dat er al vijf met succes financierde. Een zesde project staat nog open.
Door: Gunther Malin
Bron: Capital Circle
')}