De meeste Nederlandse bedrijfssectoren groeien dit jaar. Met 5% wordt de hoogste productietoename verwacht in de bouw. Vooral de woningbouw is hierbij een drijvende kracht. In de industrie zijn het met name de machine- en transportmiddelenindustrie die het goed doen. In de detailhandel stijgen de omzetten in de supermarkten maar laten doe-het-zelf zaken en schoenenwinkels nog wel een krimp zien. Ook de zorgsector krimpt door lagere budgetten.
Groei zet door in zakelijke dienstverlening
De zakelijke dienstverlening groeit dit jaar stevig door. Voor heel 2015 wordt een toename van 3% verwacht. Ingenieursbureaus en management consultants behoren tot de sneller groeiende branches. Uitzenders hebben een goed eerste half jaar achter de rug, met vooral een grote vraag naar technisch geschoold personeel.
Stabilisatie in de horeca
Van alle commerciële sectoren laat de horeca met een nulgroei de laagste volumeontwikkeling zien. Hotels en restaurants zien de vraag wel verder aantrekken. De groei van het aantal hotelkamers in Amsterdam is fors. De gemeente geeft aan dat spreiding gewenst is en nieuwe ont- wikkelingen in het centrum ongewenst. De omzet van ca- fés blijft structureel achter.
Divers beeld in detailhandel
In supermarkten werden in het eerste halfjaar ruim 750.000 kassabonnen afgerekend, iets meer dan in 2014 (+0,5%). Ook het gemiddelde bedrag per kassabon nam iets toe ten opzichte van 2014. Het algemene prijspeil in voedingswinkels is al 1,5 jaar stabiel, mede geholpen door aanhoudende daling van internationale voedselprijzen en indirect ook lagere olieprijzen. Het volume in non-food plust, maar door lagere prijzen stijgt de omzet nauwelijks. Daarbij is het beeld divers. Winkels in woninginrichting en persoonlijke verzorging doen het goed. Bij schoenenwinkels en doe-het-zelf dalen zowel de prijs als het aantal verkoch- te goederen. Kleding en consumentenelektronica zien het volume licht stijgen, maar door prijsdalingen krimpt de omzet.
Bron: ING Economisch Bureau
')}