De supermarktoorlog in Nederland lijkt zo langzamerhand zijn ontknoping te naderen. Daar waar aanvankelijk een aantal concurrenten openlijk de aanval inzette op de positie van Albert Heijn als markleider en trendsetter, moeten we constateren dat die aanval Albert Heijn niet van die positie heeft kunnen afhouden. Wel heeft er inmiddels een consolidatieslag onder de “kleintjes” plaatsgevonden, die door Jumbo lijkt te zijn gewonnen. Edah, Super de Boer, Konmar, C1000, het zijn allemaal formules die uit het straatbeeld verdwenen zijn of gaan verdwijnen. Na afronding van de integratie van de C1000 winkels, zal Jumbo een geschat marktaandeel in Nederland hebben verkregen van ongeveer 20%, terwijl Albert Heijn met een marktaandeel van ongeveer 34% nog ruimschoots marktleider blijft. Samen zijn Jumbo en Albert Heijn dus goed voor ruim 50% van de supermarktverkopen in Nederland. Is dat nou per saldo een verbetering?
De vraag is dan ook gerechtvaardigd wat de prijzenoorlog ons per saldo gebracht heeft. Ja, het is zeker zo dat de concurrentie tussen supermarkten moordend is en dat er dus een gezonde druk op de prijzen staat. Die druk op de prijzen heeft alleen een heel ander neveneffect gekregen: supermarktketens zetten steeds meer in op huismerken en als gevolg daarvan staan de A-merken onder grote druk. Steeds meer A-merken worden van het schap geweerd. Zie bijvoorbeeld het recente besluit van Spar om voor bepaalde producten maar één A-merk in het schap op te nemen en de andere A-merken te laten vallen. Of de A-merken moeten voor schapruimte gaan betalen (zoals bij Jumbo). Is dit alles voor de consument beter? In mijn ogen niet, omdat het allemaal leidt tot verschraling van het aanbod en downgrading van het assortiment. Ik hoef u niet uit te leggen dat huismerken niet per definitie eenzelfde kwaliteitsniveau hebben als A-merken. En zo gaan we langzamerhand toe naar een soort eenheidsworst in supermarktland. Zien alle winkelstraten in Nederland er al tegenwoordig hetzelfde uit, zo langzamerhand gaat hetzelfde gelden voor de supermarkten. Gelukkig zijn er nog regionale spelers die een eigen formule er op nahouden (zoals Marqt, Poiesz etc), want anders zou het allemaal wel heel voorspelbaar worden in ons prijsbewuste landje.
Door: Antoine Endtz – Endtz & Co
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/antoineendtz
')}