Het was al bijna nacht toen op 3 mei j.l. vier mannen, donker gekleed op pad gingen met Fietscity-stickers, zo groot als een ANWB-stadsgrens bord. Eén dezer dagen zou bekend worden gemaakt welke stad zich “fietsstad van Nederland” zou mogen noemen, en Enschede, de stad met twee vestigingen van Fietsenwinkelformule Fietscity, was genomineerd. Bij uitstek de gelegenheid om Enschede om te dopen tot Fietscity.
Vanavond was het zover. Niemand kon de gevolgen van deze Guerrilla-marketing actie op voorhand overzien. Zou de gemeente een boete gaan geven, zou de politie in actie komen? Niemand wist het. Enigszins nerveus werden de eerste borden beplakt, maar gaandeweg werd de sfeer wat lacheriger en nonchalanter. Een paar keer kropen ze door het oog van de naald. Net na het plakken reed een politieauto voorbij. Alle 72 “Enschede” borden waren rond middernacht verborgen achter het Fietscity-logo.
Nu begon het grote afwachten. Op zondagmorgen kwamen de eerste berichten los: Een wethouder feliciteerde zijn collega met de leuke actie. De verwachting was dat de gemeente zou gaan bellen of mailen. Maar dat deden ze niet. Wel stond er twee keer een stuk in de krant over de Fietscity borden. En er werd driftig getwitterd en gefacebookt. Klanten vonden het prachtig, gemeten aan de vele positieve en hilarische reacties.
Gisteren hebben de partners in crime’ alle stickers weer verwijderd. Wederom rond middernacht.
Enschede was het niet geworden…
')}