Gij zult..

Datum: februari 9, 2015

Terwijl het algemene gevoel is dat de economische crisis zijn einde nadert, dendert de trein van de retailsanering  onverminderd door. Het nieuws rondom V&D en Blokker is daar een goed voorbeeld van. Is er dan geen licht aan het einde van de tunnel?

De oplossing voor de retailcrisis laat zich helaas niet in twee woorden beschrijven. Hierbij een poging om in 10 retailgeboden de retailcrisis ‘op te lossen’:

1. De klant als koning. Retailsucces valt of staat bij een optimale relatie met uw klanten. Investeer in klantvriendelijkheid, kennis en klantentrouw;

2. Service bindt. Wij Nederlanders kunnen heel veel leren van de wijze waarop bijvoorbeeld in Amerika naar service wordt gekeken. Wie goed doet, zal goed ontmoeten, service is de beste methode om klanten te binden;

3. De winkel als beleving. Meer dan ooit is de winkelconsument op zoek naar beleving. Zorg voor verandering, entertainment en feest in uw winkel. Hoe meer beleving, hoe meer bezoekers;

4. Internet is een gegeven. Een retailer kan niet meer zonder geïntegreerde webshop. Nog steeds is de meerderheid van de zelfstandige retailers niet in staat om aan deze voorwaarde te voldoen;

5. Mobiel is de toekomst. In revolutionair tempo komt het kopen via de mobiele  telefoon opzetten. Wacht niet tot het te laat is en denk na over de extra mogelijkheden die het u biedt;

6. Locatiebeleid is een noodzaak. Het winkellandschap gaat op de schop. In de toekomst zal de helft van de winkelstraten marginaliseren. Zorg dat u op de beste locatie zit voor uw winkel, ook al moet u daarvoor verhuizen, maar huur niet meer vierkante meters dan strikt noodzakelijk;

7. Toon onderscheidend vermogen. Minder voor de hand liggend, maar doorslaggevend, is de herkenbaarheid van uw winkel. Zowel qua assortiment, inrichting als uitstraling; de teloorgang van V&D is een voorbeeld van hoe het niet moet;

8. Moderniseer openingstijden. De huidige consument vraagt om ruimere openingstijden. Ook binnen de huidige regelgeving is veel meer mogelijk dan u denkt;

9. Uitverkoop als uitzondering. Uitverkoop is eerder regel dan uitzondering. Dat gaat ten koste van het uiteindelijke succes van uw winkel. Probeer binnen de winkeliersvereniging tot afspraken hierover te komen en houd er rekening mee in uw inkoopbeleid;

10. Combineer de geboden. Zo kunt u bijzondere avonden organiseren (gebod 3 en 8) waarmee u consumenten aantrekt. Dat zal alleen lukken als er echt iets te beleven valt. Voor een glas wijn komen mensen niet meer de deur uit. Combineer er op los en u zult succes hebben.

Door: Antoine Endtz – Endtz & Co
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/antoineendtz

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.