Een keer goed nieuws uit de retailsector. En dat komt van Simon Lévelt. Niet zonder trots melden zij dat de omzet van de Nederlandse winkels een totale groei liet zien van 8,39% in 2015. Daarmee lijken zij een positieve uitzondering te zijn in retailland, dat de laatste jaren wordt opgeschrikt door diverse faillissementen bij grote winkelketens.
Het geheim
Simon Lévelt legt de focus op het product, zonder daar allerlei franje omheen te bedenken. Ze geloven in pure, echte en eerlijke producten. En kiezen consequent voor kwaliteit, zonder concessies te doen. Niet alleen als het gaat om de koffie en thee die zelf wereldwijd wordt ingekocht bij koffieboeren en theeplantages, maar ook als het gaat om de eigen organisatie. Daarom blijft Simon Lévelt jaar in jaar uit investeren in de kennis van haar winkelpersoneel en in haar eigen koffiebranderij en theeproductie in Haarlem.
Wat wil de consument
Naast koffie- en theespecialisten zijn ze bij Simon Lévelt ook retailondernemers. Dat betekent dat je snel moet reageren op veranderend consumentengedrag. Zo wordt koffie- en theedrinken tegenwoordig beleefd als een ‘quality moment’. Een klein verwenmoment en cadeautje voor jezelf: thuis, op ’t werk of onderweg. Trends waar met het productaanbod snel op ingespeeld wordt. Met succes zo blijkt, want in 2015 steeg zowel de koffieomzet als de theeomzet met 11,2%.
Clicks én bricks
Nogal wat retailketens hebben te laat de switch naar het online verkoopkanaal gemaakt of hebben zelfs helemaal de internetboot gemist. Het grote voordeel van Simon Lévelt is dat ze de klanten zowel het 24 uur online winkelgemak bieden met de webshop, als ook een echte koffie- en theebeleving in de winkel. Cruciaal, want bij koffie en thee gaat het om zien, ruiken en proeven. En onderschat niet de persoonlijke band die de franchisenemers en hun enthousiaste medewerkers ontwikkelen met hun klanten. Een goed advies doet nog altijd wonderen.
')}