Op 12 en 13 april j.l. vond de ElectronicPartner Voorjaarsbeurs plaats. Ruim 300 ondernemers bezochten de beurs waar ongeveer 50 partners uit de industrie hun innovaties en assortimenten presenteerden. Het thema: ‘Onderneem het! Onderscheidend in de markt’.
Veranderende consument
De Central Studios vormde dit jaar wederom het decor voor de ElectronicPartner Voorjaarsbeurs. Voortbordurend op de Najaarseditie, waarin gesteld werd dat de winkelstraat weer dicht was (de crisis is voorbij), waande men zich nu in een mooie straat compleet met klinkers, bankjes, bomen, winkels en gezellige terrassen. Deze straat leidde de ondernemers langs de leveranciers, eetgelegenheden en de rendementsverhogende concepten en diensten op het Marketingplein van de organisatie.“Als wij kijken naar de nieuwe winkelstraat, dan zien wij daar een andere consument lopen en daar hoort een andere ondernemer bij”, licht Evert C. Meeuwissen, CEO ElectronicPartner BeNeLux, toe.
Witte of zwarte zebra?
Om deze boodschap duidelijk te maken aan de ondernemers was bij de ingang een spiegelhal ingericht, waar ondernemers letterlijk en figuurlijk een spiegel voor werd gehouden. Een enorme afbeelding van een zebra siert de entree met de tekst ‘Bent u de witte zebra met zwarte strepen?’. Vervolgens was een spreuk van de Griekse filosoof Heraclitus afgebeeld: ‘Verandering is de enige constante’, met hierbij een tekening van de evolutie van de mens, maar dan omgekeerd. Daarnaast werd de ontwikkeling van het consumentgedrag naar 2020 weergegeven. “Waar men vroeger nog tevreden was met de aankoop van alleen een televisie, is de consument nu veel veeleisender geworden”, aldus Meeuwissen. “De consument versnelt, innovaties domineren en de consument wil een totaaloplossing. Het gaat er uiteindelijk om dat je als ondernemer meebeweegt. Verkoop je alleen die tv of bied je de totaaloplossing in beeld, geluid, connectiviteit etc. Kortom, ben je een witte zebra met zwarte strepen of die onderscheidende zwarte zebra met witte strepen?”
Onderscheidende concepten
Onderscheidend vermogen wordt in de toekomst steeds belangrijker. Deskundigen gaan er vanuit dat in 2020 slechts 800 winkels over zijn die 40% van de marktomzet voor hun rekening nemen. Meeuwissen: “Daarom vragen wij onze leden: Behoor jij tot die 800 winkels? Ben jij die zwarte zebra met witte strepen?” Vanuit haar missie en visie reikt ElectronicPartner haar ondernemers middelen aan om zich te kunnen onderscheiden en ieder jaar een hoger netto rendement te behalen. Vanuit deze gedachte presenteerde de organisatie een nieuw concept op de beurs: Het Schoon Concept met een breed assortiment reinigingsproducten (o.a. stofzuigers en stoomreinigers). “De invoering van energielabels zorgt voor een stijgende lijn in het aantal verkopen van stofzuigers in het middensegment. Dit biedt ondernemers de kans om op deze productgroep weer meer te verdienen en zich te onderscheiden”, aldus Meeuwissen. ElectronicPartner wil het concept komend jaar doorontwikkelen en in 20 winkels uitrollen.
Over ElectronicPartner Nederland B.V.
ElectronicPartner Nederland B.V. is een toonaangevende en innovatieve organisatie op het gebied van consumenten- en huishoudelektronica en heeft 475 aangesloten winkels. Zij is erop gericht zelfstandige ondernemers te adviseren en te ondersteunen op onder andere het gebied van assortiment, condities en marges, financiën, distributie, (online) marketing, e-commerce, opleiding, automatisering, personeel en marktonderzoek. Zo kunnen ondernemers het beste uit hun eigen winkel(s) halen en ieder jaar een beter netto rendement neerzetten.
')}