Eerste SUBWAY drive thru smaakt naar meer

Datum: mei 7, 2013

SUBWAY® restaurants opende een jaar geleden als eerste broodjesketen van Nederland een drive thru-locatie. Vandaag kondigt de sandwichketen aan dit concept verder uit te rollen, te beginnen in Zaandam. Naast het drive thru-loket blijft het voor klanten gewoon mogelijk om binnen, volgens het vertrouwde concept, een sub te bestellen.

Sinds het voorjaar van 2012 is in Alkmaar de eerste SUBWAY® drive thru in Nederland te vinden. “Het filiaal is nu ruim een jaar in bedrijf en draait een erg goede omzet, waarvan ongeveer een derde door de drive thru!” vertelt Development Agent Maikel Mienis, vanaf de planfase nauw betrokken bij deze eerste drive thru, die wordt gerund door het ondernemerskoppel Peter Beshay en Tina Elden.

Bestellen via de praatpaal
SUBWAY Drive thru.Handelsmerk van de sub sandwiches is dat ze voor de ogen van de klant worden klaargemaakt. Maikel Mienis erkent dat het in Alkmaar vooraf de vraag was in hoeverre die SUBWAY® beleving in stand zou blijven wanneer klanten de sandwiches via een praatpaal bestelden. “Maar vanaf de eerste dag was duidelijk dat het een succes zou worden. Mede doordat we al tien jaar een vestiging in het centrum in Alkmaar hebben, zijn veel mensen uit de omgeving bekend met onze producten. En wie bekend is met ons product, weet precies wat hij of zij wil. Die klant kiest vaak voor de drive thru in plaats van naar binnen te lopen.”

Succesvolle introductie smaakt naar meer
Als het aan de SUBWAY® organisatie ligt, blijft het zeker niet bij deze ene drive thru; de succesvolle introductie in Alkmaar smaakt naar meer. Mienis onthult enkele concrete plannen voor de (nabije) toekomst.

“Er is inmiddels een intentie tot huur getekend voor een nieuwe drive thru-locatie in Zaandam, dat project is eind 2014 gereed. Ook in de omgeving van Amsterdam is een huurovereenkomst zo goed als getekend voor een drive thru, langs de nieuwe A5. Voor deze locatie zoeken we nog wel een franchisenemer! Verder is er momenteel een onderhandeling gaande over een drive thru-locatie in het oosten van het land en er wordt met verschillende ontwikkelaars druk onderhandeld voor een aantal andere drive thru-locaties in Nederland. Kortom, het smaakt niet alleen naar meer, we zijn volop bezig!”

Strijd op twee fronten
Mienis stipte het al even aan, er worden franchisenemers voor deze constructie gezocht. Potentiële franchisenemers die het runnen van een drive thru – dat altijd samengaat met een traditionele locatie – zien zitten, hebben wel extra zaken om rekening mee te houden. “Drive thru-locaties zijn moeilijker te managen dan normale stores”, legt Mienis uit. “Je strijdt op twee fronten tegelijk en moet als ondernemer over het nodige organisatietalent beschikken. Stressbestendig zijn. Ook moet je er rekening mee houden dat nieuw te ontwikkelen drive thru-projecten langere tijd in beslag nemen. Let in de opbouwfase ook goed op de infrastructuur rondom het pand, zoals de zichtbaarheid vanaf de snelweg of provinciale weg. Verder is een hogere investering nodig en daarmee een groter eigen vermogen. Dit naar gelang de totale investering die noodzakelijk is om de locatie gereed te maken. Heb je al die zaken goed voor elkaar, dan kan er iets jaloersmakends moois ontstaan. Zoals nu dus in Alkmaar!”

Submarine Sandwich
SUBWAY® restaurants danken hun naam aan de ‘submarine sandwiches‘ of ‘subs’. Het handelsmerk van deze subs is de langgerekte vorm, die doet denken aan een onderzeeër (submarine). Naast sandwiches zijn bij SUBWAY® restaurants ook overheerlijke frisse salades en Amerikaanse koekjes verkrijgbaar. Klanten kunnen kiezen voor een van de klassieke SUBWAY® sandwiches op het vaste menu, maar ook hun sandwich helemaal naar wens laten beleggen. Zo is de hoeveelheid calorieën en vet goed te bepalen. Het broodje wordt ter plaatse gebakken en klaargemaakt met verse ingrediënten. De bereiding, uitgevoerd door speciaal getrainde ‘broodkunstenaars’ (Sandwich Artists™), duurt slechts tweeënhalve minuut.

SUBWAY®
SUBWAY® is wereldwijd marktleider in de quickservicebranche. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). Inmiddels is het bedrijf, met ruim 39.250 vestigingen in 102 landen, de grootste en meest succesvolle quickserviceformule ter wereld. Nederland telt momenteel 132 SUBWAY® restaurants. Het streven is om eind 2013 op 175 SUBWAY® restaurants te staan. Bij SUBWAY® restaurants kunnen consumenten terecht voor heerlijke, dagelijks vers gebakken broodjes, die snel worden bereid tegen een kleine prijs. De SUBWAY® formule staat bekend om haar vele gezonde keuzemogelijkheden, waarbij consumenten de voedingswaarden bepalen.

Neem voor meer informatie over het starten van SUBWAY® restaurant met drive thru contact op met de Development Agent uit uw omgeving. Zie daarvoorwww.subway-franchise.nl.

Bron: SUBWAY Nederland

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.