Door e-mail marketing minder werkdruk op servicekantoor Intratuin

Datum: maart 22, 2014

Bij franchiseformule Intratuin waren altijd zo’n 15 tot 20 vestigingen actief bezig met e-mailmarketing. Na de implementatie van ‘MailPlus Franchise’, een produkt van e-mail marketing specialist Blinker, is dit aantal minimaal verdubbeld. En: de vestigingen voegen nu zelf lokale content toe aan de nieuwsbrief. Bijkomend voordeel: het servicekantoor dat verantwoordelijk is voor het e-mailmarketingbeleid realiseerde een duidelijke afname in werkdruk. In plaats van een volledige werkweek besteedt het servicekantoor nu nog slechts 20 uur aan operationele werkzaamheden.

E-mail marketing niet nieuw voor Intratuin

Voor de implementatie van MailPlus Franchise werkte Intratuin al met een ander softwareprogramma van MailPlus. Hiermee stuurde de Tuin- en thuisketen van Intratuin om de week een landelijke nieuwsbrief naar haar nieuwsbriefbestand. Het versturen van lokale nieuwsbrieven ging op aanvraag vanuit de vestigingen en het servicekantoor faciliteerde deze aanvragen. Hierbij kon het zo zijn dat de abonnee meerdere nieuwsbrieven per week ontving.

Hoewel de resultaten goed waren -Intratuin scoorde bovengemiddeld in benchmarks- ontstond bij Online Marketing Manager Christel Zwinkels de drang het geheel aan te scherpen. ‘Om de contactmomenten met de klant zo optimaal mogelijk in te vullen gingen we wekelijks één nieuwsbrief op een vast verzendmoment versturen. Hierin combineerden we zowel de landelijke als de vestigingsspecifieke berichten. Daarnaast wilden we hiermee eventuele verwarring voor de consument wegnemen. ‘

De landelijke acties werden door alle franchisenemers gedragen. De lokale variant bevatte producten en evenementen die per franchisenemer uniek waren. Een oplossing die goed werkte, maar Intratuin wilde de mogelijkheden vanuit e-mailmarketing nog meer benutten.

Wensen van Intratuin

Intratuin had hierbij de volgende wensen:

  • Is het mogelijk om meer franchisenemers enthousiast te maken voor e-mailmarketing?
  • Is het mogelijk om de werkdruk binnen het servicekantoor te verlagen?

Het marketingteam op het servicekantoor in Woerden besteedde een volledige FTE aan het opmaken en versturen van nieuwsbrieven. Vooral het opnemen van lokale content was een behoorlijke klus. Dit ging ook niet anders, omdat het servicekantoor de e-mail marketingsoftware beheerde.

Werkwijze MailPlus Franchise

MailPlus Franchise heeft hier een oplossing voor. MailPlus Franchise bestaat uit één centrale e-mail marketingomgeving en een e-mail marketingomgeving per vestiging. Het marketingteam stelt in de centrale omgeving de nieuwsbrief op. Vervolgens publiceert het team de nieuwsbrief naar de omgevingen van de vestigingen die op hun beurt lokale content toevoegen. Vervolgens wordt de e-mailing verzonden en kunnen zowel het servicekantoor als de franchisers de statistieken inzien.

Overstap naar MailPlus Franchise een groot succes

Voor alle betrokkenen is de implementatie een succes. Het servicekantoor heeft de werkdruk in relatie tot het aanmaken van de lokale berichten zien afnemen met 50%. Tijd die nu besteed kan worden aan het analyseren van de statistieken. En het is bijzonder waardevol om de geleerde lessen te communiceren aan de verschillende franchisenemers. Zo kan iedereen van elkaar leren.

En de consument lijkt het ook te waarderen. Want de open ratio en doorklikratio zijn beide toegenomen na de implementatie. De toch al hoge open ratio van gemiddeld 38% is naar 41% gestegen. De doorklikratio steeg tot zelfs 28%. Niet verwonderlijk nu klanten specifieke acties vanuit hun eigen vestiging ontvangen. Dat maakt de herkenbaarheid veel groter.

Meer informatie over email marketing van Blinker via bigaand bedrijfsprofiel

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.