Column Antoine Endtz: Retail en Europa

Datum: januari 5, 2014

Precies een jaar geleden is door de Europese Commissie een actieplan gepubliceerd voor de detailhandel. Begin december 2013 is dit actieplan door het Europees Parlement goedgekeurd en met veel tam tam naar buiten gebracht. Op zich lijkt een dergelijk plan gezien de retailcrisis geen slecht idee. Met name kleinere retailers hebben veel last van de economische crisis en het veranderende koopgedrag van consumenten. Een actieplan dat er op gericht zou zijn om hen te ondersteunen in hun moderniseringsslag, zou meer dan welkom zijn.

Maar helaas heeft men zich verloren in algemeenheden, waardoor het maar de vraag is of het actieplan daadwerkelijk iets zal uitrichten voor de kleinere retailer. Laat ik u een inkijkje geven in de vijf prioriteiten van het actieplan:

  • consumenten mondiger maken via betere voorlichting;
  • de toegankelijkheid van detailhandelsdiensten verbeteren door de uitwisseling van goede praktijken tussen de lidstaten over commerciële en ruimtelijke planning;
  • eerlijkere en duurzamere handelsbetrekkingen in de hele food en non-food toeleveringsketen;
  • zorgen voor een betere koppeling tussen detailhandel en innovatie;
  • een betere werkomgeving creëren, bijvoorbeeld door de behoeften van werkgevers en de vaardigheden van het personeel beter op elkaar af te stemmen.

U leest het, een hele mond vol en het klinkt lekker verantwoord. Maar wordt hiermee de kleine retailer geholpen? Volgens mij niet. Het is meer een plan dat zich richt op de internationaal opererende retailers en dat beoogd hen te ondersteunen. Ook de veronderstelling dat consumenten mondiger zouden moeten worden gemaakt, lijkt mij inmiddels achterhaald. Dankzij internet en vergelijkingssites weten de meeste consumenten tegenwoordig meer over de produkten die zij willen kopen, dan de verkopers in de winkels. 

Kortom: het plan is ongetwijfeld goed bedoeld,maar zal niet kunnen voorkomen dat de kaalslag in de detailhandel zal doorzetten. De lezer van mijn eerdere columns weet dat ik op zich een voorstander ben van een saneringsslag in Retail. Maar, het kan en mag niet zo zijn dat er straks alleen nog maar grote retailketens over zijn. Gelukkig heeft ook Detailhandel Nederland onlangs een actieplan gepresenteerd, dat wel de echte noden van de detailhandel in brede zin opsomt en concrete voorstellen bevat om deze aan te pakken. Het kost alleen heel veel geld en dat is er nu eenmaal niet. Ik vrees dan ook dat u het toch allemaal zelf zult moeten oplossen en dat u in dit opzicht niet te veel moet verwachten van vadertje Staat, noch van moeder Europa. 

“Een gewaarschuwd mens telt voor twee”, zei mijn vader altijd.

 

Door: Antoine Endtz – Endtz & Co
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/antoineendtz

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.