Carrefour lanceert eerste “drive” in België

Datum: november 20, 2013

Carrefour heeft gisteren (20 november) de allereerste Belgische drive geopend. Het zal zeker niet de laatste zijn, want Carrefour wil op termijn 50 drives installeren in België. De drive-formule van Carrefour heeft de naam drive.be gekregen. Drive.be is niet zomaar een service, maar een vierde formaat dat naast Carrefour hypermarkten, express en market staat. Elk formaat heeft immers zijn missie, en ook zijn kleur. Die van Carrefour Drive.be is een origineel fuschia geworden, een kleur die door nog geen enkele retailer opgeëist werd in België.

De bedoeling is duidelijk om drive.be even populair te maken als de drive-formules in thuisland Frankrijk. Een eerste slag heeft Carrefour alvast thuisgehaald door de domeinnaam www.drive.be te claimen. Een gebruiksvriendelijke website waarop klanten kunnen kiezen uit maar liefst 15.000 referenties.

Hoe gaat het in zijn werk?

Alle bestellingen die voor 23u geplaatst zijn, kunnen de volgende dag al opgehaald worden. En dat zonder de auto te verlaten. De klant identificeert zich aan het ophaalpunt aan de zuil (waarvan er twee zijn in Oudergem), ofwel met zijn Carrefour Bonus Card ofwel met zijn bestelnummer. Het personeel komt dan onmiddelijk zijn bestelling brengen, en zelfs in de wagen plaatsen. De klant kan eerst wel nog de bestelling controleren voor hij betaalt. En ook betalen doet hij aan een zuil. De dienst is gratis vanaf bestellingen boven €150, anders kost die €4,50 (50 cent goedkoper dan Collect&Go van Colruyt !).

Deze hele procedure samen neemt niet meer dan 5 luttele minuten in beslag, of tot vier keer minder tijd dan de hybrideformules Collect&Go, Delhaize Direct, of… Carrefour online. Bij die dienst moet de klant zich immers nog parkeren en de goederen zelf gaan ophalen in de winkel. Toch zal Drive.be Carrefour online niet vervangen. De oude dienst blijft beschikbaar in 45 winkels, of toch zolang de drive er niet geïnstalleerd wordt. De Regionaal directeur van de Brusselse hypermarkten verbergt ook niet dat de resultaten van Carrefour online globaal tegenvielen, en dat de testfase van de drive in Oudergem al meteen betere resultaten konden voorleggen. Zo worden er gemiddeld vier keer zo veel bestellingen gedaan (meer dan honderd per week), waarvan 60% in het weekend werd opgehaald door een gezin van tweeverdieners.

Na Oudergem opent morgen al een tweede drive in Evere. In december volgt Mont-Saint-Jean en later zullen ook Drogenbos, Ans, Herstal en Kuringen een drive krijgen. Arnaud de Lauzières, Directeur van de hypermarkten, zegt dat de locaties werden uitgekozen in functie van hun ligging nabij belangrijke verkeerskruispunten. Op lange termijn (al is het niet duidelijk tegen wanneer) zal Carrefour 50 drives openen op Belgisch grondgebied en zouden er zelf « solo » drives komen . Drives die niet « gesteund » worden door een supermarkt dus. In Frankrijk is deze formule alvast razend populair geworden nadat Auchan met zijn Chronodrive begon. In België zijn er echter stedenbouwkundige voorschriften van kracht die een gelijkaardige virale expansie van de drives niet mogelijk maken.

Franchise opportunity

Woonachtig in Zuid-Nederland /de grensstreek of niet bang om te verhuizen naar het mooie België? Als Nederlandse ondernemer kunt u een Carrefour openen in België / Vlaanderen. Lees meer in onderstaand formuleprofiel over de franchise-mogelijkheden bij Carrefour Market en Carrefour Express. Informatie-aanvragen gaan direct naar de formuledirectie van Carrefour België. 

Bron: Franchise.be

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.