Bruna scherpt eigen organisatie aan

Datum: oktober 23, 2014

Bruna wijzigt haar beleid op een aantal fronten. De afgelopen maanden is de totale organisatie tegen het licht gehouden, op basis waarvan de directie nu nieuwe strategische lijnen uitzet. Het meest in het oog springend voor de klant is de ontwikkeling van verschillende nieuwe winkelconcepten, een nieuwe site die binnenkort online gaat en de beschikbaarheid van zo’n 250.000 boeken in de Bruna-winkels.

Het dieptepunt van de crisis is voor Bruna voorbij, het operationeel resultaat komt in 2014 naar verwachting in de plus terecht. Door miljoeneninvesteringen op een aantal terreinen verwacht de retailketen dit jaar onder de streep nog wel een verlies te moeten nemen, om in 2015 weer winst te maken. Algemeen directeur Fred Zeegers: “Ten opzichte van de markt doet Bruna het gewoon goed. De economische tijden hebben natuurlijk ook invloed op onze winkels, maar we weten samen met onze ondernemers de kernomzet van Bruna op peil te houden. De investeringen en strategische beslissingen waar nu sprake van is, zijn om Bruna ‘fit for the future’, toekomstklaar, te maken.”

De uitwerkingen van de nieuwe strategie brengen ook voor naar schatting 60 medewerkers op het hoofdkantoor veranderingen met zich mee. Op dit moment spreekt Bruna met partijen die een aantal ondersteunende activiteiten over kunnen nemen, zoals financiële administratie, HR, ICT, Bouw en Vastgoed. Uitgangspunt daarbij is dat de medewerkers van deze afdelingen met het werk meeverhuizen als het wordt uitbesteed. Er zijn door deze operatie geen ontslagen te verwachten.

“Het doorlichten van onze organisatie heeft duidelijk gemaakt dat we te weinig aandacht kunnen besteden aan strategie en ons te veel bezighouden met operationele diensten”, licht algemeen directeur Zeegers toe. “We hebben besloten de basis op orde te brengen en te streven naar uitbesteding van alles wat geen kernactiviteit is. We scherpen in feite alles aan.”

Naast ondersteuning is ook de kostenstructuur onder de loupe genomen, bijvoorbeeld aan de logistieke kant. Bruna gaat de logistiek binnenkort stroomlijnen en heeft één partner voor ogen die de winkels zal bevoorraden, waar dat er nu in sommige gevallen 24 zijn. Verder is in het kader van risicospreiding besloten onderzoek te doen naar het onderbrengen van de Bruna-onderdelen in verschillende BV’s, wat heel gebruikelijk is in de markt, maar wat Bruna tot op heden nog niet heeft geregeld.

Bruna ziet het klantgedrag veranderen, waarbij een bredere beleving centraal staat. Om daar op in te spelen en optimale aansluiting te houden, ontwikkelt Bruna een aantal nieuwe winkelconcepten die passen bij het gedrag en de wensen van de klant. Binnen een aantal maanden opent de winkelketen een aantal pilotwinkels. Fred Zeegers: “We hebben straks onze dienstverlening op alle vlakken op orde. Onze nieuwe site gaat nu snel online en die voldoet aan alle eisen die de moderne consument eraan stelt. We delen daar onze expertise, geven tips en vormen op iets langere termijn een klantengemeenschap. De Bruna-ondernemers, die veelal een lokale functie vervullen, hebben al veel binding met de klant. We gaan ze verder helpen te doen waar ze goed in zijn door het aanbieden van trainingsprogramma’s.” Hij voegt toe: “Zij hebben sinds kort al meer gereedschap in handen om de klant van service en oplossingen te voorzien nu wij bruna.nl op de winkelvloer hebben geïntroduceerd. Voor welk boek een klant ook komt, het kan direct worden besteld en meteen afgerekend. Verder voorzien we de winkels op dit moment van WiFi en hebben we de kassasystemen gemoderniseerd.”

Bruna kijkt daarnaast naar aanvullende assortimenten en dienstverlening, het organiseren van events, professionaliseren van sociale media en sponsoring.

Bron: Franchise+

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.