15 jaar SUBWAY® in Nederland

Datum: april 15, 2015

Het is dit jaar vijftien jaar geleden dat het eerste SUBWAY® restaurant van Nederland -in Eindhoven- haar deuren opende. Sindsdien is deze wereldwijd befaamde franchiseorganisatie in hoog tempo uitgegroeid tot een van de grootste quickserviceformules van ons land. Met inmiddels 165 vestigingen heeft Nederland zich in de 21ste eeuw bewezen als ideale voedingsbodem voor SUBWAY® sandwiches. De komende maanden staan er nog tientallen bedrijfsopeningen op de planning.

Over de hele wereld (in 109 landen) zijn er ruim 43.500 SUBWAY® restaurants. Met die aantallen overtroeft deze multinational, die dit jaar 50 jaar bestaat, concurrenten in de quickservicebranche als McDonald’s en Burger King. En sinds het millennium duikt het groengele logo dus steeds vaker op in het Nederlandse straatbeeld; van Groningen tot Maastricht, en van Den Haag tot Enschede.

Flexibiliteit franchiseconcept

Meer en meer Nederlandse ondernemers sluiten zich aan bij deze snelst groeiende quickserviceformule ter wereld: naar verwachting wordt nog dit jaar de grens van het tweehonderdste SUBWAY® restaurant doorbroken. “En dan teSUBWAY® bestaat 15 jaar in Nederland. Er zijn op dit moment in ons land 165 vestigingen. Over de hele wereld (in 109 landen) zijn er ruim 43.500 SUBWAY® restaurants. Bron: FranchiseFormules.NL bedenken dat er nog op nog veel meer plekken een SUBWAY® restaurant kan komen”, benadrukt Justin Goes, Area Development Manager bij SUBWAY® Nederland. “Belangrijke reden van die aanhoudende groei is de flexibiliteit van ons franchiseconcept. Vooral in de zin dat ondernemers meer opties hebben dan het openen van een traditionele store in een winkelstraat. Denk aan een shop-in-shoplocatie in bijvoorbeeld een tankstation of bouwmarkt. Zelfs het openen van een drive-thru-locatie behoort tot de mogelijkheden. En er zijn mogelijkheden om van het SUBWAY® restaurant een echt SUBWAY® café te maken, waar mensen elkaar ontmoeten, of rustig kunnen werken.”    

Route doorzetten en maatschappelijke betrokkenheid

Met het oog op 2015 benadrukt Goes dat SUBWAY® Nederland de huidige route wil voortzetten en parallel daaraan nieuwe markten wil aanboren. “En dat laatste is weer onlosmakelijk verbonden met onze ambitie om nieuwe concepten verder tot bloei te laten komen.” Speciale aandacht gaat daarbij uit naar maatschappelijke betrokkenheid. “De consument moet duidelijker op het netvlies krijgen waar wij op dit gebied voor staan. Bijvoorbeeld hoe wij onze spullen inkopen en de voedingswaarden van Subs bepalen. En wat doen wij terug voor de wereld? Voor het land waarin we gevestigd zijn? Daar zullen we komend jaar veel duidelijkheid over verschaffen. Als grote speler in de quickservicemarkt vinden we het namelijk van groot belang om de consument ook in die keuken te laten kijken!” 

No guts, no glory

Betekenen die nieuwe ambities dan ook een ander type ondernemer? Volgens Justin Goes niet. “We blijven op zoek naar franchisenemers met een no guts, no glory attitude. Je bent namelijk wel echt een ondernemer, geen veredelde bedrijfsleider. Je brengt tenslotte ook eigen vermogen in. Je moet dus ondernemer genoeg zijn om daarmee te kunnen omgaan. Onze franchisenemers zijn mensen die zelf de kar trekken en altijd op zoek zijn naar een slimme manier om de klant binnen te krijgen én te houden. Het zijn ook mensen die zich prettig voelen bij het volgen van een aanbevolen route. Die het aangereikte gereedschap met beide handen aangrijpen om van hun zaak een succes te maken.”

Persoonlijke sandwich

Het SUBWAY® concept sluit goed aan op de Nederlandse broodmentaliteit. Gasten kunnen bij SUBWAY® restaurants kiezen voor een van de klassieke Subs op het menu en die vervolgens personaliseren met hun keuze aan brood, groenten, kaas en saus. Zo is de hoeveelheid calorieën en vet goed te bepalen. Het brood wordt ter plaatse gebakken en belegd met heerlijke ingrediënten. De bereiding duurt slechts tweeënhalve minuut.

Submarine Sandwich

SUBWAY® restaurants danken hun naam aan de ‘submarine sandwiches‘ of ‘Subs’. Het handelsmerk van deze Subs is de langgerekte vorm, die doet denken aan een onderzeeër (submarine). Naast deze Subs zijn bij SUBWAY® restaurants onder andere overheerlijk flatbread, frisse salades en Amerikaanse Cookies verkrijgbaar.

 

Over SUBWAY®

SUBWAY® restaurants is wereldwijd de grootste organisatie in de Quick Service Industry met inmiddels ruim 43.500 vestigingen in 109 landen. Het eerste restaurant startte in 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). Nederland telt momenteel 165 SUBWAY® restaurants. Bij SUBWAY® restaurants kunnen consumenten terecht voor heerlijk, dagelijks vers gebakken brood, dat snel wordt bereid tegen een kleine prijs. De SUBWAY® formule staat bekend om haar vele keuzemogelijkheden, waarbij consumenten zelf invloed hebben op de voedingswaarden. 

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.