Zo word en blijf je ’the fittest’!

Datum: mei 22, 2012

Hoe gaat het met je? En met ‘de business’? Ik hoop goed! Jij weet ook, helaas gaat het op dit moment niet met iedereen goed…

Survival of the Fittest!
Het is een hardere concurrentiestrijd dan ooit. Het is een survival of the fittest. Maar wie is de fittest? En misschien nog wel belangrijker… hoe wórd je de fittest?

Wat is jouw echte onderscheidende vermogen?
Hoe ga je deze concurrentiestrijd aan? Even terug naar de basis. Waarom moet ik naar jóu toe komen? Waarmee onderscheid jij je écht van je concurrentie? Wat is jouw toegevoegde waarde? Of even in ‘ouderwetse’ termen; wat is JOUW Unique Selling Point?Welkom bij Starbucks

Houd je kop goed ONDER het maaiveld
Bijna niemand durft zijn kop boven het maaiveld uit te steken. Kennelijk sterven bedrijven liever een langzame en pijnlijke dood dan zich echt te gaan onderscheiden. Jammer. Maar vooral levensgevaarlijk.

Of liever met kop en schouders?
The fittest, de bedrijven die ondanks (of dankzij?) de recessie wél razend succesvol zijn, zijn juist die bedrijven die extremer zijn, die enorm uitgesproken zijn, die RUIM met kop en schouders boven het maaiveld uitsteken. Denk aan o.a.; Rituals, Bol.com, Abercrombie & Fitch, Apple, Desigual, Primark, IKEA en Starbucks.

DUIDELIJKHEID!
Waarom zijn en blijven deze bedrijven ongelooflijk succesvol? Er is geen recept voor succes, maar wat deze winkels en concepten in elk geval met elkaar gemeen hebben is DUIDELIJKHEID! Hun beloftes zijn glashelder en dat maakt ze de fittest.

GEEN ALLEMANSVRIEND
Iedereen weet waar Starbucks, IKEA, Apple, Desigual en Abercrombie voor staan. Maar niet iedereen voelt zich erdoor aangesproken. En dat vinden ze prima! Graag zelfs. Om succesvol te kunnen zijn in dit oerwoud van aanbieders moet je vooral geen allemansvriend willen zijn. Je moet heel duidelijk zijn en uitgesproken keuzes durven maken. En bovenal moet je consistent zijn en bovenal blijven. De kracht van herhaling…

Duidelijkheid bij StarbucksHoe moet ik anders weten…?
En weet je wat wij, jouw huidige en toekomstige klanten, heel fijn vinden? Als je ons – letterlijk!- vertelt wat wij van jou mogen verwachten. Hoe moeten wij anders weten waarom we naar jou toe zouden moeten komen? En belangrijker nog, hoe wil je anders onze verwachtingen overtreffen?

Wat?
Wat is JOUW Unique Selling Point? Wat maakt jou de fittest? Of mooier nog, wat beloof jij jouw huidige en toekomstige klanten?

Doe eens gek en zet net als onze vrienden van Starbucks gewoon een lekker duidelijk bord in je entree met hetgeen je ons belooft. En net als bij Starbucks zijn dit natuurlijk de beloftes van het volledige winkelteam. Zie de handtekeningen…

Wat is jouw belofte aan jouw klanten?

Maak er een duidelijke dag van! Elke dag.

 

Door: Chantal Riedeman van Shopology
LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/chantalriedeman

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.