Snelgroeiend Mobile Service Centre zoekt vooral ‘handige’ ondernemers

De tijd van schimmige zolderkamertjes waar éénpitters aan mobieltjes en tablets in de avonduren zitten te knutselen is voorbij.  De repairwereld professionaliseert met ketens als DoctorPhone, GSM Reparatie Centrum en Q Repair. Van de ruim één miljard euro die jaarlijks in deze branche wordt omgezet gaat een steeds groter deel naar Mobile Service Centre. De formule groeit snoeihard en zoekt ondernemers. “Met ‘handig’ bedoelen we in de eerste plaats commercieel vaardig. Verder moet je letterlijk een beetje handig zijn en van sleutelen houden,” legt franchisegever Gerard van den Heuvel uit. Binnen één jaar sprong zijn formule van nul naar 21 vestigingen in Nederland en drie in België. Voor 2018 verwacht Mobile Service Centre een groei naar 50 binnenlandse vestigingen, 15 bij onze Zuiderburen en een aantal in Duitsland en Groot-Brittannië. Wat is hun geheim?


Van snackbar naar smartphone

De winkel van Edwin Schakel (inzet) in Alkmaar is nog maar net open. Daarvoor werkte hij 25 jaar in de horeca al bedrijfsleider bij o.a. KFC, Mc Donalds en Kwalitaria. “Zes weken geleden ben ik begonnen. Eerlijk gezegd, telefoons zijn wel mijn ding, maar ik ben niet echt technisch. Dus daar moest ik tijdens de opleiding wel een slagje in maken.” Mobile Service Centre verzorgt voor de start vijf trainingsdagen op het hoofdkantoor in Arnhem en nog eens vijf stagedagen bij verschillende ervaren ondernemers. Edwin vertelt: “Je leert enorm veel tijdens de eerste opleiding, maar ook op de stagedagen. Je hoeft niet bijzonder technisch te zijn om dit werk te kunnen. Je moet het wel leuk vinden, want het grootste deel van de tijd ben je aan het repareren.” Edwin heeft geen moment getwijfeld over zijn keuze: “We worden eigenlijk geheel ‘ontzorgd’ vanuit het hoofdkantoor. Of het nou gaat om inkoop, administratie of marketing.” Gerard vult aan: “Bij de start bieden wij de ondernemer bovendien een kant-en-klaar financieringsarrangement. De instapkosten zijn niet hoog: de entreefee bedraagt tienduizend euro exclusief BTW. Daarnaast heb je nog een bedrag van ongeveer vijftienduizend euro nodig voor de startvoorraad, de huur en inrichting van het pand en om de eerste maanden te kunnen overleven.”


Razendsnelle service

Edwin onderneemt in een pand in een kantoorgebouw op een industrieterrein. Gratis parkeren voor de deur. Zijn collega Dave Bijvoet werkt vanuit eenzelfde soort locatie in Hoorn: “Wij werken heel erg snel. Vijfennegentig procent van de toestellen is binnen een half uur klaar. Als de klant wil kan hij erop wachten.  Die service kan je in de binnenstad niet bieden omdat je eerst een parkeerplaats zal moeten vinden en die dan ook nog zal moeten betalen.” Dave is sinds 22 augustus open. Op de Franchisebeurs Onderneem ‘t! ontmoette hij de formule. “Ik was al begonnen met ondernemen, onder andere in de incassobranche. Dit deed ik naast mijn baan als verkoper binnendienst bij Ziggo. Probleem was dat ik gewoonweg niet de tijd had om klanten te werven. Als je onderneemt moet je er vol voor kunnen gaan en die mogelijkheid biedt franchise je natuurlijk wel.” Gerard bevestigt: “Dankzij onze inspanningen op het gebied van marketing weet je dat vanaf dag één klanten bij je binnen lopen.’ Dave: ‘Lokaal ligt er voor mij natuurlijk nog een uitdaging als het gaat om marketing. Rondom Hoorn liggen heel veel kleine dorpjes. Ik adverteer goedkoop in blaadjes van bijvoorbeeld hun voetbalverenigingen. En ik benader actief de zakelijke markt in mijn gebied.”


Dit heeft de toekomst

Jan Daan de Wit  is al bijna een jaar franchisenemer in Hilversum. “Ik heb ooit de MTS afgerond maar deed er niks mee: Ik werd directiechauffeur. Heel boeiend in een heel aparte wereld, maar als je kinderen krijgt dan zijn acht dagen per week 26 uur klaarstaan gewoon teveel.” Jan Daan volgde zijn hart en werd zeilmaker in Loosdrecht. “Maar daar was geen droog brood mee te verdienen dus trad ik in dienst als bedrijfsleider bij een autoverhuurbedrijf.” Het ondernemerschap bleef echter trekken. Toen hij over Mobile Service Centre hoorde wist hij meteen: “Dit heeft de toekomst want iedereen heeft een telefoon, soms zelfs wel twee of drie apparaten.” Waarom koos Jan Daan niet voor een concurrent? “Als een formule beweert dat ze groeien maar ze breiden niet uit, dan vind ik dat een beetje gek. Mobile Service Centre groeit enorm hard en hoe meer vestigingen, hoe sterker je staat.” Jan Daan geeft een voorbeeld: “Ik heb een groot aantal zakelijke klanten van wie ik de apparaten repareer. Vanmorgen heb ik drie smartphones opgehaald bij RTL, die gaan vanmiddag nog terug.

Maar ik krijg nu ook landelijk opererende klanten die mij vragen of Mobile Service Centre niet alleen hun personeel maar ook hun klanten kan gaan bedienen in heel Nederland. Met een steeds dichter netwerk kunnen wij die service inderdaad gaan bieden.” Voor Talpa repareert Jan Daan op locatie. “Dat kan sinds ik een fulltime werknemer in dienst heb. Zo kom ik ook eindelijk wat meer aan acquisitie toe. Koud bellen, koud mailen. Toch bij elkaar wel een paar uur per dag.”


Doorgewinterde franchisegever kent de addertjes onder het gras

Het ontzorgingsmodel dat Mobile Service Centre heeft ontwikkeld voor zijn ondernemers stoelt op een dijk van een ervaring van franchisegever Gerard. Als masterfranchisenemer rolde hij in Nederland een Amerikaanse vastgoedformule uit van nul naar honderd vestigingen. Zo gedaan hebbende kent hij de kneepjes van het vak, de addertjes onder het gras en manoeuvreert hij strategisch op de repairmarkt: Mobile Service Centre is niet de duurste maar ook niet de goedkoopste en gaat ondertussen wel voor de hoogste kwaliteit. De formule belooft twaalf maanden garantie vanuit haar vestigingen die alle eind van dit jaar gecertificeerd zijn door de brancheorganisatie voor elektrotechniek en reparatiebedrijven (Uneto VNI, red.). Van de franchisenemer verwachten ze minimaal MBO4 niveau. Een andere must is dat er fulltime gewerkt wordt vanuit een professionele locatie. Tot slot die ‘handigheid’. Gerard benadrukt: “Hoe kundig een ondernemer ook is op vaktechnisch gebied, je hebt er niets aan als hij commercieel niet vaardig is. Onze klanten zijn de ambassadeurs van de organisatie, dus je moet gewoon heel goed voor hen zorgen.” Jan Daan lacht: “Ze laten nog liever hun been afhakken dan dat ze hun mobiel kwijt zijn. Het moment waarop je hun gerepareerde apparaat weer overhandigt… die smile op hun gezicht… Daar doe je het voor.”

Bron: De Nationale Franchisegids / Klaartje van Setten


Franchisenemer worden bij Mobile Service Centre?

U kunt via bijgaand online aanvraagformulier meer informatie aanvragen. Geeft u daarbij duidelijk aan om welke stad/regio het gaat waar u eventueel wilt openen. U ontvangt vervolgens van ons de franchise brochure met uitleg. Dhr. Jan-Piet Broersma van de FranchiseFormules Adviestak neemt contact met u op om de franchise mogelijkheden in uw regio te bespreken. U kunt hem ook direct bellen: +31 (0)6-41745527.

 

DELEN

Franchiseformule: Mobile Service Centre

GERELATEERD NIEUWS

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.