Samenwerking en recycling hot items bij Euretco Fashion event

Datum: juni 12, 2013

Tijdens de zomereditie van What’s Next, georganiseerd door Euretco Fashion op maandag 10 juni 2013 op de NSDM-werf in Amsterdam, lieten honderden modeprofessionals zich door trendwatchers Christine Boland en Jan Agelink inspireren over de zomerfashiontrends van 2014. Deze zomereditie van What’s Next vond plaats op het terrein van de voormalige industriële scheepsbouwloodsen op de NSDM-werf aan het IJ in Amsterdam. Deze locatie is inmiddels een belangrijke broedplaats voor jonge creatievelingen en kunstenaars. De industriële loods is omgetoverd tot een aantal sfeervolle ruimtes met steigerhouten statafels, een plenair gedeelte en een inspirerende bazaar. De mix van hout, staal, metaal, de kleurrijke foodtrucks, de vrolijk gekleurde graffiti zorgt ervoor dat de honderden fashionretailers zich in een mum van tijd thuis voelen in de loods.

Gevoelige snaren

“Het zijn robuuste tijden voor de retail”, valt directeur Euretco Fashion Mike Spoelder met de deur in huis. “Niet alleen laat de politiek ondernemers in de kou staan, ook het frisse weer en internet zorgen het eerste half jaar van 2013 voor minder winkelend publiek.” Hij adviseert de modeprofessionals uit hun schulp te kruipen en te kiezen voor samenwerking. “Samen bereik je meer!”

What’s next?

Ook trendwatcher Christine Boland haakt in haar presentatie ‘From Consumer to Conshuman’ hierop in. “Samenwerken geeft vertrouwen”, benadrukt zij. Een belangrijk aandachtspunt blijft 48/7 real time living. Volgens Boland leven we in zo’n hoog tempo dat de consument op zoek is naar stilte. “Zorg dat je winkel een oase van rust is. Zo komt ook de collectie die je met liefde hebt ingekocht beter tot uiting. Geef de consument tijd om de kledingstukken te bekijken, de weelderige stoffen te voelen en de items te passen.” Ondanks alle technische mogelijkheden verlangen we weer naar verbondenheid en nostalgie, geeft Boland aan. “Samen beleven en delen. Terug naar vroegere tijden. Al blijven we altijd nieuwsgierig naar what’s next. Willen we de consument blijven boeien, dan moeten we anders gaan denken. Kansen creëren en benutten, ideeën uitvoeren.”

Co-creatie

Jeroen Kasteel, eigenaar van Kasteel Mode in Oldenzaal, is onder de indruk van Bolands presentaties: “De informatie over de fashiontrends is ontzettend belangrijk voor onze inkoop. Die opgedane kennis houd ik zeker bij inkoopbeurzen in mijn achterhoofd.” De eerste plenaire sessie wordt afgesloten door James Veenhoff, partner bij Fronteer Strategy en medeoprichter van de Jean School, die een presentatie houdt over co-creatie. Oftewel: samen met anderen – het maakt niet uit wie – nieuwe dingen creëren die je onmogelijk alleen kunt voortbrengen.

Inspirerende bazaar

Na Veenhoffs presentatie schalt opeens de bombastische saxofoon van Hans Dulfer verrassend door de ruimte, terwijl de aanwezigen hun maag vullen met een smaakvolle lunch. Daarna is het tijd om de inspirerende bazaar te verkennen. Leveranciers uit segmenten van dames, heren, jeans, bodyfashion, accessoires en wooninrichting zijn goed vertegenwoordigd. Jonge creatievelingen verblijden ondernemers met hun ideeën. Wooninrichters als One World Interiors, Bloomingville en The Go’Round laten zien dat je met accessoires als kussens, vintage meubeltjes en verse bloemen je winkel snel en simpel een nieuwe look kunt geven. Verschillende interieurontwerpers van Molitli toonden de gasten hoe meubilair en interieur op een creatieve en betaalbare manier een persoonlijke touch gegeven kan worden. 

Customizing & reclycling

Lola Brood – de dochter van – is geconcentreerd bezig vijf items uit haar nieuwe kledingcollectie Brood te customizen voor verloting. Met felle neonkleuren spuit ze kanten stof over op een hip spijkerjasje, verft ze knalroze vredestekens op een zwarte jeans. “Hier word ik vrolijk van”, zegt modeprofessional Jeroen Kasteel. “Op deze bazaar doe ik zoveel verschillende ideeën op”. Op de bazaar is reclycling een hot item dat door verscheidene leveranciers wordt gepromoot. Zo kunnen klanten bij Kuyichi-winkels hun oude spijkerbroek inleveren tegen een tegoedbon en van de jeanspijpen worden nieuwe garen gemaakt. Ook kunnen ondernemers kiezen voor een SWOP-box in hun winkel waar consumenten afgedankte kleding naartoe kunnen brengen in ruil voor een beloning.  

Old versus new

Ook de afsluitende presentatie van trendwatcher Jan Agelink haakt in op de levenscyclus van kleding. “Het hergebruiken van jeans is de thematiek van de jeansmarkt. Old versus new, low versus high en real versus fake”, licht Agelink toe. De dag wordt afgesloten met een hapje en een drankje en een daverend rockabilly optreden van Johnny And The Gangsters Of Love. Chantal Masséus van Masséus Mode uit Emmeloord blikt terug op een geslaagde dag: “Wat een geweldig event! Tot in de puntjes verzorgd. Van een heerlijke cappuccino tot fantastische muziek. Met inspirerende presentaties, prachtige beelden en een verrassende bazaar. Een mooie start om in het nieuwe modeseizoen te gaan knallen.” 

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.