Ondernemen in kikkerdril

Datum: oktober 20, 2017

Steeds meer mensen willen hun werk op een andere – meer eigen – manier invullen. Ze willen de vrijheid van het ondernemen, maar vinden die stap net iets te groot, of ze willen het (samen)werken met collega’s niet missen. Bovendien willen ze datgene doen waar ze energie van krijgen. Niels Perik (foto beneden), oprichter van Lijnrecht Reclamemakers, heeft hiervoor de oplossing gevonden: Ondernemen in kikkerdril.

In 2015 startte Lijnrecht Reclamemakers de transitie naar een andere, vernieuwende organisatiestructuur in de reclamewereld. Ver weg van controle en hiërarchie. Volledig gericht op vrijheid en verantwoordelijkheid. Waarbij de ondernemersgeest van iedereen centraal staat.

“Vrijheid, vertrouwen en plezier zijn het vertrekpunt in onze samenwerking”, aldus oprichter Niels Perik.

Nu, ruim 2 jaar later is de franchise celstructuur aantoonbaar succesvol. Deze organisatiestructuur is geïnspireerd op de ervaringen van o.a. Eckart Wintzen (BSO/Origin), Ricardo Semler (Semco), Valve (Steam), Mcdonalds en de natuur.

Samen en toch zelfstandig

De organisatie bestaat uit een “kikkerdril aan cellen” die vanuit hetzelfde kantoor opereren onder de gemeenschappelijke naam en standaarden van de Lijnrecht franchiseformule. De franchisenemers zijn eigenaar van een cel – een cel-directeur dus.

Bundelen van krachten

De cellen zijn ingedeeld naar werkzaamheden en/of afzetgebied. Cellen met elk een eigen specialisme. De cellen zijn allemaal onderdeel van het grotere geheel. En daardoor continu omringd, gesteund en geïnspireerd door cellen met complementaire specialismen op het gebied van marketing en communicatie. Bij vrijwel alle projecten zijn meerdere cellen betrokken. Hierdoor werken de franchisenemers onderling intensief met elkaar samen.

Een franchise in de reclamewereld?

Ja, natuurlijk. Lijnrecht heeft een bewezen franchiseformule ontwikkeld waarmee zelfstandig ondernemers efficiënt en intensief met elkaar kunnen samenwerken. Zodat iedereen elkaar versterkt en iedereen groeit. De franchise is de lijm tussen de cellen en zorgt ervoor dat de samenwerking geen los zand wordt.

Wat is franchising?

Franchising is een samenwerkingsvorm tussen ondernemers waarmee samenwerkingsvoordelen optimaal benut kunnen worden. Daarbij stelt de franchisegever een compleet ondernemingsconcept, ofwel ´formule´, ter beschikking aan de franchisenemer (de cel-directeur).

De cel-directeuren zijn als zelfstandig ondernemer volledig verantwoordelijk voor de gang van zaken in hun eigen cel. De motivatie en de persoonlijke inzet zijn daarom hoog. De cel-directeur kan profiteren van de standaarden, marketing, systemen en alle ervaringen binnen Lijnrecht.

Korte lijnen, directe betrokkenheid

Elke cel is zelfstandig. Met alle marktgerichtheid en efficiëntie van dien. Niks bureaucratische lagen of ambtelijke hiërarchie. Nee, korte lijnen, rechtstreeks contact, directe betrokkenheid, één en al commitment en ondernemersgeest.

Voor wie is franchising?

Actieve freelancers die het alleen werken beu zijn, collega’s missen en in teamverband willen werken aan grote projecten. Kortom leuker en effectiever zakendoen. En toch zelfstandig ondernemer willen blijven met alle bijbehorende vrijheid.

En natuurlijk voor mensen die in loondienst zijn en de volgende stap in hun carrière willen maken. De stap naar ondernemerschap is natuurlijk best groot en een flinke leercurve. Bij Lijnrecht krijgt de ondernemer volop ondersteuning om een vliegende start te maken.

Achtergrondinformatie

Lijnrecht Reclamemakers is een full-service bureau dat organisaties helpt groeien. Het bedrijf is gevestigd op Roombeek – Enschede. Op dit moment bestaat het team uit ca. 10 mensen. In 2018 wil het bedrijf verdubbelen. Het bedrijf onderzoekt de mogelijkheden voor uitbreiding naar andere steden om ook daar ondernemende geesten te verbinden en daarmee ieders succes te vergroten.

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.