Omnichannel strategie versterkt formule

Datum: december 1, 2013

De sterke groei van online winkelen maakt ingrijpende veranderingen noodzakelijk om te kunnen blijven voortbestaan. Ook de franchisewereld ontkomt hier niet aan. Uit onderzoek blijkt echter dat een derde van de ondervraagde franchiseformules nog altijd geen gebruik maakt van het online verkoopkanaal. Terwijl een omnichannel mix van retail en e-tail zowel de franchiseformule, als de lokale franchisenemer, juist sterker maakt.

Veel retailers gaan over op een omnichannel strategie. Dit is een strategie waarbij meerdere kanalen – een fysieke winkel, e-commerce, m-commerce en social media geïntegreerd worden ingezet om het contact met klanten te onderhouden, en om producten en/of diensten te verkopen. Ook franchiseformules ontkomen hier niet aan.

Wrijvingen tussen franchisegever en franchisenemer

Uit onderzoek van de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) blijkt echter dat een derde van de ondervraagde franchiseformules (nog) geen gebruik maakt van een online verkoopkanaal. Dit komt onder meer door de verschillende belangen van de franchisegevers en de franchisenemers, wat tot wrijvingen kan leiden. Knelpunten zijn onder meer de verdeling van de kosten en de baten, rayon exclusiviteit, bescherming van het merk en het retourbeleid.

Voorkeur voor online model vanuit formule

De meest voorkomende online strategie bij franchiseformules is een online model dat vanuit de centrale organisatie wordt ontwikkeld en geëxploiteerd. Met name de full service franchiseformules kiezen voor deze strategie. Soft franchise formules kiezen vaker voor een gecombineerd online businessmodel. Ook hier betreft het doorgaans een uniforme website vanuit de centrale organisatie, maar daarnaast hebben franchisenemers veelal de mogelijkheid om via lokale websites acties en andere activiteiten te vermelden. Een gecombineerd model maakt beter gebruik van de kwaliteiten en lokale expertise van de franchisenemer.

90% van de formules actief op social media

Hoewel een derde van de ondervraagde franchiseformules geen producten of diensten online verkoopt, maakt bijna 90% van de ondervraagde formules wel gebruik van social media. De voorkeur gaat hierbij uit naar samenwerking tussen de franchisegever en één of meerdere franchisenemers.

In toekomst minder winkels nodig

Door het veranderende winkelgedrag worden fysieke winkels meer een marketingtool om de consument te inspireren en om een beleving te creëren. Een gevolg is wel dat franchiseformules in de toekomst selectiever zullen worden met betrekking tot hun offline aanwezigheid. Naar verwachting zal het aantal vestigingen bij veel franchiseformules in de toekomst dan ook afnemen.

Omnichannel strategie omarmen

“Informatie verzamelen, inspiratie op doen, beleving en winkelen gaan steeds vaker hand in hand”, aldus Esthrella Khouw, manager Zakelijke Arrangementen bij ING. “Om ook in de toekomst te kunnen blijven voortbestaan is het van belang dat franchiseformules de omnichannel strategie in de organisatie implementeren, en daarbij ook een goed verdienmodel inbouwen. Aan de franchisenemers de taak om deze strategie te omarmen en om er optimaal gebruik van te maken.”

 

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.