Na de plenaire sessie verdeelde de groep zich over 3 zalen voor:
- Ronde tafel gesprekken over franchise onderwerpen
- E-commerce Lezing door Emile Ruempol, HEMA en Jos Burgers, NFV
- 1-op-1 gesprekken met franchisegevers en franchisespecialisten
De samenvatting van de besproken onderwerpen aan de ronde tafels met franchiseformules
Acquisitie Franchisenemers, hoe?
- Het eigen netwerk. De mensen rond de huidige franchisenemers heen. Een duidelijk profiel maken en dit tegen het licht houden van het aanbod van Monsterboard.nl en de andere aanbieders. De kandidaten uitnodigen voor een open huis om jouw visie, missie, kernwaarden tegen het licht te houden van het profiel.
- De kandidaten inspireren voor jouw formule te kiezen (zonder de garantie te geven dat je voor de kandidaten kiest).
- Acquisitie blijft ook in deze tijd moeilijk.
- Groei omzet franchisenemers belangrijker dan meer franchisenemers.
Opleiden van franchisenemers; hoe pak je het aan?
- Bepaal vooraf wat een franchisenemer moet weten (kennis), moet kunnen (vaardigheden) en moet doen (discipline om de dingen die moeten gebeuren te laten gebeuren).
- Stimuleer zelfstudie. Leg niets uit wat iemand kan leren door het lezen van de ‘handboeken’. Licht praktijksituaties toe.
- Afhankelijk van de formule plaats de franchisenemers net zolang in een klas dat ze de dingen kennen, kunnen en doen.
Overstappen van eigen winkels naar franchise; wanneer en hoe?
- Overstappen zodra de groei stagneert, want het gegeven is dat gemiddelde franchisenemers betere resultaten behalen dan gemiddelde vestigingsmanagers. Begin met de eerste zodra je hiervoor de juiste franchisenemer hebt. Bij twijfel niet oversteken.
Prikkelen franchisenemers:
- Beste practices met elkaar delen.
- Veel communicatie franchisegever- franchisenemer, maar ook franchisenemers onderling.
- Als goede vriend van de franchisenemer mag je elkaar ook de waarheid zeggen en moeilijke onderwerpen aansnijden.
- Competities: besten krijgen een korting op inkoop
- Opvolgingsbeleid/meten van prestaties/systemen
Transparantie conditiestelsel
- Openheid en transparantie- optimaal nastreven
- Voor retailers: een geïntegreerd kassasysteem is belangrijk
Franchiseraad
- Franchiseraad is uiterst belangrijk
- Aanpassingen van een contract via franchiseraad laten lopen
Hoe start je een franchiseraad?
- Volhouden van beleid
- Motivatie
- Belang van een externe voorzitter
- Communicatie is van groot belang
Ondernemen in moeilijke markt
- Nu maken de ondernemers het verschil
- Belang van benchmarking
- Opletten met de prijs
Resultaten ronde tafel gesprekken geassocieerde leden
Het belang van omzetprognoses
Primair de verantwoordelijkheid van de franchisenemer, onderbouwd door een onafhankelijke VPO (waarvoor de franchisegever vaak input moet leveren, bijv. aan de hand van de benchmark). In de praktijk blijkt echter dat in meer dan 80% de realisatie meer dan 15% afwijkt. Een keurmerk zou helpen. Maandelijkse monitoring van de realisatie is gewenst (omzet en kosten-benchmark); helaas gaan nog veel franchisegevers af op de jaarcijfers van de franchisenemers.
Welke rol kan de adviseur spelen om de kwaliteit van de formule te verbeteren?
Sommige formules worden nog wel eens verrast door financiële problemen bij de franchisenemer, bijv door betalingsachterstanden bij leveranciers of negatief eigen vermogen. Bij het opstellen van de jaarcijfers heeft de accountant een zorg- en signaalplicht richting ondernemer. Zo dient vastgelegd te worden als er continuïteitsproblemen driegen. Het is aan de franchisenemer daar mee aan de slag te gaan, samen met de franchisegever.
De invloed van social media op franchise, hoe kunnen formules daar mee om gaan.
Veel formules zijn zoekende; eerst naar E-commerce en nu in het verlengde daarvan, het gebruik van social media. Vuistregel is dat er geen uitlatingen gedaan mogen worden die de formule of andere ondernemers kunnen schaden. Een duidelijk protocol kan verhelderend werken. Vaak is Twitter te snel en te vluchtig gebruikt en vol emotie.
Welk advies kan je als advies geven aan formules om goed door 2013 te komen?
Franchiseformules dienen zich duidelijk te onderscheiden ten opzichte van hun concurrent en dat er keuzes gemaakt moet te worden. De focus bij franchiseorganisaties ligt helaas op dit moment in het verlagen van de kosten. Men zit veelal op dure locaties, marges moeten verlaagd worden en op personeel wordt bezuinigd.
Hoe moet de samenwerking tussen een franchisegever en franchisenemer eruit zien?
Door proactief te kijken naar mogelijkheden om o.a. de huur te verlagen en intern samen te werken, in plaats van meningsverschillen uit te laten monden in juridische conflicten, kan er ruimte ontstaan voor innovatieve ideeën om het verschil te kunnen maken voor de klant. Een externe kijk is vaak nodig om zowel franchisegever en franchisenemers weer inzichten te geven om vanuit klant- en formuleperspectief te kijken en het gezamenlijk belang scherp voor ogen te houden.
Hoe kunnen we meer over franchise in de publiciteit krijgen?
Hoe komt het toch dat er in de omgeving soms negatief over franchise wordt gedacht. Helaas krijgen slechte ervaringen veel publiciteit en ook de wijze waarop alles juridisch afgedekt moet worden. Kunnen we zeer positieve samenwerkingsverbanden onder de aandacht te brengen bij andere brancheorganisaties, vakbladen, de politiek en diverse digitale platforms. Door te benoemen wat de samenwerkingen juist oplevert in franchisevorm aan de hand van concrete voorbeelden. Verdieping aan te brengen door een kijkje in de keuken betreffende het communicatieproces en waarmee de franchisegever en – nemer ontlast wordt, zodat de focus behouden kan worden om samen de klant optimaal te kunnen bedienen.
5e FranchiseFormules Netwerkmiddag
Een aantal conclusies van de aanwezige franchiseformules op de NFV-nieuwjaarsbijeenkomst heeft betrekking op ‘hoe te overleven in recessietijd’:
- Besef dat de bij de formule aangesloten ondernemers nu echt het verschil (kunnen) maken;
- Omzetgroei van de franchisenemers is belangrijker dan ‘meer’ franchisenemers;
- Signaleer op tijd continuïteitsproblemen bij franchisenemers;
- Focus niet alleen op kostenreducering, maar zorg voor duidelijk onderscheid ten opzichte van de concurrent;
- Streef maximale openheid en transparantie na met betrekking tot het gehanteerde conditiestelsel;
- Prikkel franchisenemers door veel onderlinge communicatie, competities en prestatiemetingen;
- Deel ‘best practicus’ en durf elkaar in deze moeilijke tijden de waarheid te vertellen.
Meer inhoudelijk wordt op al deze specifieke onderwerpen ingegaan tijdens de 5e FranchiseFormules Netwerkmiddag. Deze vindt plaats op dinsdag 5 maart a.s. in Castricum a/Zee. Het centrale thema dit jaar heeft betrekking op het verbeteren van de resultaten van franchisenemers binnen formules door het stimuleren van motivatie en betrokkenheid. Aan de hand van praktische voorbeelden, theoretische inzichten en krachtige principes krijgt u zicht op hoe u als franchisegever of leidinggevende bij een formule positief kunt bijdragen aan de manier waarop (uw) franchisenemers richting de toekomst navigeren.
Voor meer informatie en inschrijven, ga naar www.netwerkmiddag.nl
Bron: Nederlandse Franchise Vereniging – NFV / Franchising Etc.
')}