Sprekers 2018



Mr. J.S. (Jeff) 't Hart, AG Hart Advocaten & Adviseurs

Verschillende rollen en kanalen van franchisegever en -nemer bij implementatie eCommerce zorgt voor discussie”

Jeff ’t Hart startte zijn juridische loopbaan bij een internationaal advocatenkantoor. Hij heeft zich in de loop der jaren steeds meer toegelegd op het (internationale) contracten- en verbintenissenrecht met als specialisaties franchise- en andere samenwerkingsverbanden. Hij was oprichter van het gespecialiseerde ‘niche’ advocatenkantoor Hart Legal Franchise Advocaten (HLF), thans AG Hart Advocaten. Hij staat dagelijks zowel toonaangevende (franchise)organisaties als individuele en collectieve (franchise)ondernemers en (franchise)verenigingen met raad en daad bij.

​Tijdens de FranchiseFormules Netwerkmiddag zal Mr. ’t Hart onder meer vertellen over de wijze waarop in franchiseverband omgegaan moet worden met de verschillende kanalen die er zijn om in contact te komen met klanten en je diensten of producten te verkopen:

“De verschillende kanalen en de verschillende rollen die franchisegever en franchisenemer daarbij hebben zorgen vaak voor frictie en mogelijke geschillen. Ook het hoge tempo waarin de ontwikkelingen zich tegenwoordig opvolgen zorgt voor discussies”.

Jeff zal ingaan op de wijzen waarop je als franchisegever en franchisenemer gezamenlijk afspraken kunt maken over de implementatie. Ook zal worden ingegaan op de gevallen wanneer niet samen afspraken gemaakt kunnen worden, en de (mogelijke) consequenties hiervan. Vervolgens zullen deze ervaringen worden gebundeld in een lijstje met do’s & don’ts op het gebied van E-commerce binnen franchiseformules.




Dr. Evelien Croonen, Rijksuniversiteit Groningen

Evelien Croonen: “Die mix van clicks en bricks is niet niks..”

Dr. Evelien Croonen is als universitair docent verbonden aan de Faculteit Economie & Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). Ze is programmacoördinator van de Master opleiding Small Business & Entrepreneurship en geeft vakken op het gebied van MKB, ondernemerschap, strategie en franchising.

Vanuit haar functie bij de RuG doet Evelien al ruim 15 jaar wetenschappelijk onderzoek naar strategie en management van en binnen franchiseformules. Hierbij heeft zij samengewerkt met formules uit verschillende branches, zoals supermarkten, warenhuizen, drogisten, fastfood, dienstverlening en recreatie. 

Over haar bijdrage op de FranchiseFormules Netwerkmiddag: “De opkomst van e-commerce is een relatief recente ontwikkeling waar franchisegevers en -nemers mee geconfronteerd worden en waar nauwelijks aan is te ontkomen. Tegelijkertijd is het effectief implementeren van e-commerce binnen een franchiseformule vaak een flinke uitdaging! De implementatie van e-commerce is een strategisch veranderproces waarbij verschillende belangen een rol spelen.

Tijdens haar presentatie op de Netwerkmiddag zal Evelien op basis van wetenschappelijke onderzoek verkregen inzichten prijsgeven over het effectief implementeren van e-commerce door franchisegevers”.




Andre ten Wolde, Domino's Pizza

Domino’s Pizza-CEO Andre ten Wolde: “Er bestaat geen online of offline”

Domino’s Pizza, marktleider in pizza delivery heeft wereldwijd ruim 14.000 vestigingen in meer dan 70 landen. De franchiseformule is sinds 1989 in Nederland gevestigd en heeft hier inmiddels meer dan 240 vestigingen. Domino’s heeft het grootste en meest geavanceerde delivery systeem, waardoor de koeriers jaarlijks alleen al in Nederland zo’n 15 miljoen verse en kwalitatief hoogstaande pizza’s bezorgen. Hoewel Domino’s Pizza Nederland sinds april 2006 onderdeel is van Domino’s Pizza Enterprises Ltd (DPE), opereert het merk volledig zelfstandig. Sterker nog; Domino’s Nederland is voor de andere landen het schoolvoorbeeld wanneer het gaat om E-commerce.

Andre ten Wolde: “Wij maken geen onderscheid tussen online en offline. Al onze processen zijn geïntegreerd. Zowel aan de achterkant als naar klanten toe. We danken ons succes aan het feit dat we continu bezig zijn om onszelf te ontwikkelen op digitaal vlak en dit tegelijkertijd niet los te zien van onze fysieke winkels”.




Uw presentator: Manouschka Bouman

Presentator van de 7e FranchiseFormules Netwerkmiddag is Manouschka Bouman. Manouschka heeft in ruim 20 jaar tijd veel ervaring opgedaan in diverse functies op het gebied van retail en franchise. Voor retailketen EXPO heeft zij een belangrijke bijdrage geleverd aan de groei en het succes van deze formule. Naast haar werkzaamheden voor de directie van de formule heeft zij zelf ook twee EXPO-winkels als franchisenemer uitgebaat in België en in Nederland. Daarbij kwam zij veelvuldig in aanraking met eCommerce activiteiten, zowel op strategisch vlak vanuit de formule als op operationeel vlak vanuit het franchisenemerschap.

Manouschka Bouman is op dit moment werkzaam als Country Manager Nederland bij de bekende Belgische Chocolatier Leonidas S.A. / N.V. en vanuit deze functie verantwoordelijk voor alle Sales, Marketing en eCommerce activiteiten in ons land.


)