De ontwikkelingen in retail volgen elkaar in duizelingwekkend tempo op. Terwijl de meeste retailers nog druk doende zijn om hun retail operaties om te bouwen van een pure winkelbenadering naar een modieuze multi-channel benadering, denderen de consumenten door. Het resultaat? Retailers komen zo langzamerhand allemaal met geïntegreerde oplossingen die het winkelen via internet en in de winkel combineren, terwijl de consument al weer een stap verder is en zijn aankopen steeds meer via mobiele applicaties van retailers doet. Zo blijkt uit een recent Amerikaans onderzoek van Flurry dat de consumenten in de Verenigde Staten in 2012 meer dan 5 keer zo veel tijd hebben besteed op specifieke retailer Apps dan in 2011 het geval was. Afgezet tegen alle andere shopping apps (prijsvergelijking, aankoopassistent, online marktplaatsen en daily deals als Groupon) wordt er door de Amerikaanse consument nog steeds twee keer zo veel tijd doorgebracht op retailer Apps als op andere shopping Apps. De reden hierachter is dat de consument in een hoog tempo mobiel is geworden en ook zijn aankoopgedrag daarop afstemt. De consument van vandaag wil op ieder moment van de dag via de telefoon of via de tablet in zijn behoefte naar informatie en aanbiedingen worden bevredigd en de retailer die daar vandaag niet kan voldoen is de verliezer van morgen.
Een korte rondgang langs de nederlandse retailers laat zien dat we in Nederland nog lichtjaren achterlopen als het om mobiele aankopen gaat. Van de grote food retailers is alleen Ahold op een serieuze manier bezig om ook de mobiele consument te bereiken. Jumbo, Lidl en Aldi schitteren door (semi) afwezigheid. In de Non food is het beeld niet anders. V&D, Kruidvat en Hunkemöller lijken de consument nog serieus te nemen, zij het dat men nog lang niet gebruik maakt van alle mogelijkheden die de mobiele telefoon biedt. Maar het overgrote deel van de Nederlandse retailers is nog niet of nauwelijks op de mobiele consument ingericht en loopt hierdoor heel veel omzet mis. Als ik dan naar de Amerikaanse cijfers kijk, dan hou ik mijn hart vast. Want in de huidige economie is het je App of je leven.
Door: Antoine Endtz – Endtz & Co
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/antoineendtz
')}