Grote opkomst Euretco Wonen Leveranciers Event

Datum: januari 13, 2013

De zaal in Hoevelaken was dinsdag 8 januari afgeladen vol tijdens het eerste Euretco Wonen Leveranciers Event van 2013. Centraal thema van de middag was ‘Samen verder’, aansluitend bij de ambities van het nieuwe Euretco. In moeilijke maar ook boeiende tijden is samenwerking in de keten noodzakelijk om consumenten te prikkelen en tot aankopen te verleiden. Voor zo’n samenwerking vormt vertrouwen een belangrijke basis.

Harry Bruijniks, CEO van Euretco, benadrukte nogmaals het belang van de fusie tussen Euretco en Intres. “Om goed te kunnen overleven, heb je kracht nodig.” Het aantal zelfstandig ondernemers daalt weliswaar, maar er blijft volgens Bruijniks altijd ruimte voor actieve ondernemers die hun vak met passie uitoefenen. De drie strategische speerpunten van Euretco zijn accountmanagement, business intelligence en e-commerce, allemaal ter ondersteuning van de zelfstandig ondernemer.

Dirk Mulder (Sectormanager van ING) keek als ‘buitenstaander’ naar de wonenbranche. Retailrevoluties volgen elkaar steeds sneller op, de consument blijft de komende periode de hand nog op de knip houden maar er zijn absoluut kansen voor bedrijven die weten in te spelen op beleving, doen aan ketensamenwerking, sturen op cijfers en sterk zijn in logistiek.

Maarten Bakker, directeur Euretco Wonen, vertelde dat er 49 ondernemers –  waarvan ruim 80% door bedrijfsbeëindiging – zijn afgevallen gedurende 2012, maar dat er ook een aanwas van 22 nieuwe ondernemers tegenover stond die zich bij Euretco hebben aangesloten. Samenwerking is gebaseerd op vertrouwen, transparantie en overtuiging. Het Wonen-team is de afgelopen periode verder versterkt met specialisten die ook zelf winkel-, verkoop- en inkoopervaring in de praktijk hebben opgedaan. Bakker benadrukte het belang van ‘meten is weten’ en riep leveranciers op om snel data aan te leveren die vervolgens ook snel kunnen worden geanalyseerd. Dit alles om nóg scherper met elkaar te kunnen sturen om zo het maximale rendement uit de keten te halen.

Euretco Wonen telt negen accountmanagers. Onder aanvoering van Werner Op ’t Eijnde helpen ze ondernemers om rendement te maken, hun winkels te positioneren en zorgen ze voor kennisdeling en – overdracht. Belangrijk is ook de inzet op online-activiteiten, want consumenten willen constant kunnen schakelen tussen bricks en clicks.

Angela van Dongen, Hoofd Productmanagement, vertelde over de ambities van Euretco Wonen om nieuwe, rendabele concepten in de markt te zetten, samen met leveranciers. Winkelbeleving, ondersteund met de juiste vloerconcepten, private labels met een focus op wat ‘consumenten vragen’ en het verder inbrengen van category management in onze branche is de focus voor haar en haar team.

Kees Gunnewijk, Hoofd Leveranciersmanagement en organisator van deze bijeenkomst voor een selectie uit het totale leveranciersbestand van Euretco, benadrukte dat ‘zijn’ afdeling hét aanspreekpunt voor leveranciers is. Elke productgroep kent een eigen verantwoordelijke die hiervoor beschikbaar is. “We willen veel overleggen en ook sparren met onze leveranciers,” aldus Gunnewijk, die ook vooruitkeek naar eind dit jaar en de verwachting uitsprak dat dan alle facturen van leveranciers digitaal en op regelniveau worden aangeleverd.

Euretco heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in online-activiteiten. Arjen Kleijs en Rik Klercq gaven in vogelvlucht de ontwikkelingen weer. Ook in de woonbranche is het online-oriëntatieproces van consumenten ongelooflijk belangrijk geworden. Omnichannel staat centraal, want het maakt consumenten niets uit waar en hoe ze zich kunnen oriënteren áls het maar kan: in de winkel, via internet, social media enzovoorts. Vanuit Euretco worden ook leveranciers uitgenodigd mee te doen in dit traject. Het jongste initiatief is LevaLeva.nl, waarin Euretco Wonen gelooft omdat het gaat om een landelijke, onafhankelijke webshop die via lokale ondernemers uitlevert.

Peter van Schie, Operational Manager, noemde retailen een combinatie van wetenschap en buikgevoel. Hij vroeg leveranciers zich nog flexibeler op te stellen, zodat ze ook kleinere groepen ondernemers goed kunnen servicen. Net als Van Dongen had hij het over ‘ontschotting’ tussen de verschillende segmenten, want waarom zouden woningtextiel en meubelen niet samen concepten kunnen ontwikkelen? “De zelfstandig ondernemer heeft de toekomst als hij zijn onderscheidend vermogen duidelijk weet te maken aan de consument,” aldus Van Schie.

Het programma werd afgesloten door Company Coach Chris Cotteleer, met als belangrijkste boodschap: als je iets verkoopt met een goed verhaal, is de prijs ineens een stuk minder belangrijk. Sterk voorbeeld: Starbucks, waar een kop koffie meer mag kosten vanwege de toegevoegde waarde van het concept.

Maarten Bakker, directeur Euretco Wonen, kijkt tevreden terug op de geslaagde middag. “De fusie, interne- en ook marktveranderingen én het nieuwe, uitdagende jaar hebben een ideaal moment gecreëerd om onze leveranciers – uiteindelijk ook klanten van Euretco – te informeren en waarderen voor hun partnership.”

Bron: Euretco

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.