Accor Hotels lanceert nieuwe MVO-strategie: PLANET 21

Datum: april 12, 2012

Accor Hotels lanceerde gisteren wereldwijd de nieuwe duurzame ontwikkelingsstrategie, genaamd PLANET 21. De internationale hotelketen, ’s werelds toonaangevende hotelonderneming en marktleider in Europa, krijgt er jaarlijks internationaal 40.000 nieuwe hotelkamers bij en wil haar ontwikkeling verbinden met duurzame groei, met respect voor het milieu en de lokale gemeenschap. Dat doet de keten door alle hotels en gasten te betrekken bij een nieuw programma voor duurzame ontwikkeling: PLANET 21.

De naam PLANET 21 is ontleend aan het in 1992 in Rio ondertekende programma ‘Agenda 21’. PLANET 21 bestaat uit 21 beloften en eenzelfde aantal gekwantificeerde doelen, die Accor Hotels zich gesteld heeft met het oog op 2015, zoals bijvoorbeeld: cursussen ziektepreventie voor medewerkers in 95% van de hotels, verkrijgbaarheid van evenwichtige maaltijden in 80% van de vestigingen, gebruik van producten met eco-label in 85% van de hotels en vermindering van het water- en energieverbruik met respectievelijk 15% en 10% in de verschillende hotelvestigingen.

“Nu Accor Hotels een fase van aanhoudende expansie in gaat, met als doel om wereldwijd de belangrijkste speler te worden in de hotelbranche, bevestigen we nogmaals onze keuze voor een verantwoorde groei, die voor iedereen een gemeenschappelijke meerwaarde kan genereren. Met PLANET 21 stellen we duurzame gastvrijheid centraal in onze strategie, ontwikkeling en innovatie. Ik ben ervan overtuigd dat deze duurzame ontwikkeling ons naar een nieuw ondernemingsmodel leidt. PLANET 21 versterkt de concurrentiepositie van onze merken enorm, het vergroot de aantrekkingskracht voor onze gasten en de loyaliteit van onze medewerkers”, zegt Denis Hennequin, CEO van Accor Hotels.

Al vanaf de oprichting van een milieuafdeling in 1994, heeft Accor tal van zelfgeïnitieerde oplossingen toegepast om de milieubelasting, het water- en energieverbruik te verminderen en de omstandigheden voor de lokale gemeenschap te verbeteren. Met de lancering van PLANET 21 wil Accor het besluit om duurzame ontwikkeling centraal te stellen in haar activiteiten, bevestigen. Hierin is volgens Accor Hotels één ding van fundamenteel belang: de gasten erbij betrekken om nog sneller vooruitgang en nog meer resultaat te boeken. In de nieuwe PLANET 21-strategie is daarom een nieuw voorlichtings- en mobilisatieprogramma opgenomen. Bij de reservering, tijdens het verblijf in de kamer en in het restaurant, komen de gasten mededelingen tegen die hen stimuleren om zelf een actieve bijdrage te leveren. Deze mededelingen zijn verbonden aan 65 controlepunten van de Environmental Chapter van Verenigde Naties, of aan het duurzaamheidkeurmerk dat het hotel draagt.

Ronde tafel over slim reizen & verblijven
Deelnemers aan de ronde-tafeldiscussie van Accor Hotels Nederland (foto: Christiaan Krop)Accor Hotels Nederland zet binnen haar nieuwe MVO-strategie ook nadrukkelijk in op de strategische pijler Innovatie. Om deze reden organiseert de hotelketen vanmiddag in een van haar Amsterdamse hotels, Novotel Amsterdam City, een discussiebijeenkomst waarbij 16 bedrijven en organisaties uit het hele land met elkaar spreken over ‘slim reizen & verblijven’, met als doel om nieuwe, slimme concepten te bedenken om de reis en het verblijf van de gast nog milieuvriendelijker te maken. Deelnemer aan de discussie, algemeen directeur Caro van Eekelen: “Onze gasten, veelal zakenreizigers, komen onderweg steeds vaker in aanraking met chiptechnologie, met nieuwe vervoersvormen en met openbaar-vervoerbedrijven die samenwerken zodat het overstappen snel, gemakkelijk en duurzaam is. Als hotelketen maken wij ook onderdeel uit van deze mobiliteitsketen, en daarom willen we nu een nieuwe stap zetten door samen met leveranciers en partners te kijken wat we buiten de muren van onze hotels kunnen doen om de reis verder te verduurzamen.”

Foto: Deelnemers aan de ronde-tafeldiscussie van Accor Hotels Nederland (foto: Christiaan Krop)

Onder de deelnemers zijn Carolien Gehrels, wethouder van de gemeente Amsterdam, en Inka Pieter, hoofd duurzaamheid bij de KLM. Zij gaan samen met bedrijven en organisaties in gesprek over duurzaam reizen en verblijven. Het betreft onder meer: BP, Bouwinvest, Climate Neutral Group, Essent, DeliXL, ING Wholesale Banking, Koninklijke BAM, ministeries van I&M en EL&I, Nederlandse Spoorwegen en Volkswagen/Audi.

Met PLANET 21 bevestigt Accor Hotels haar ambitie om hospitality op duurzame basis gestalte te geven door een bredere mobilisatie van medewerkers, gasten en partners.

Bron: Accor Hotels Nederland

')}

DELEN

ACTUEEL NIEUWS

Gratis E-book

Alles wat u moet weten over franchise

In het eBook 'Wat is franchise?' wordt het begrip 'franchise' afgebakend: Wat is franchise, welke franchisevormen zijn er, wat zijn de voor- en nadelen van franchising, hoe zien recente marktontwikkelingen eruit en welke vooroordelen leven er ten aanzien van dit vaak zo succesvolle businessmodel.

E-book downloaden

Franchise nieuwsbrief

Wekelijks actueel nieuws uit de franchisebranche!

Nu aanmelden

De nieuwsbrief E-Zine wordt, naar keuze, dagelijks of wekelijks aan u toegezonden en bevat franchise opportunities, aangeboden vastgoed, vacatures, het meest actuele franchisenieuws, interviews, een agenda met franchise-gerelateerde beurzen en congressen, columns geschreven door franchisespecialisten en allerlei tips & adviezen.